Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarvoor kun je druivensuiker vervangen?

Ik heb een recept met zuurtjes gevonden alleen daar moet druivensuiker in alleen kan ik nergens druivensuiker kopen wat is vervanging voor druivensuiker of kan ik het ook gewoon weg laten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.7K
bamibal
11 jaar geleden
Je kunt druivensuiker in de meeste supermarkten kopen. Het heet officieel Dextrose.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor in elke supermarkt zo'n beetje, in het schap van Zonnatura.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

al in een reformwinkel geprobeerd?
je zuurtjes zullen misschien minder/andere smaak krijgen als je er geen druivensuiker in doet. Ik zou, omdat druivensuiker anders smaakt dan gewone suiker wat citroensap toevoegen ipv druivensuiker
(Lees meer...)
anneliez
11 jaar geleden
Druivensuiker vind je in de supermarkt, reformzaak, drogist en apotheek. Wordt ook wel dextrose genoemd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als je de druivensuiker weg laat, kan je de massa niet goed meer gieten. De suiker kristalliseert dan te veel.
(Lees meer...)
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ de dextrose vindt je vaak bij de babyvoeding in de drogisterij.
Als je "dextro energie" koopt in de supermarkt, thuis uit de verpakking haalt en verpletterd, heb je zo goed als druivensuiker ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het werkt sneller en makkelijker met dextrose, bovendien bevatten de dextro energie tabletten toevoegingen, oa smaakstoffen.
Druivensuiker is de gangbare naam voor glucose oftewel dextrose. Je kan het ook onder die naam vinden in reformwinkels en de betere drogisterijen en kruideniers.

Suiker (kristalsuiker), wordt sacharose genaamd, en is een disacharide. Dat betekent een molecule die gevormd is door twee aan elkaar gebonden eenvoudige suikermoleculen, genaamd monosachariden. De twee monosachariden in sacharose zijn glucose (=druivensuiker of dextrose) en fructose.

Het verschil tussen gewone suiker en druivensuiker is dat druivensuiker iets minder zoet smaakt dan gewone suiker, maar vooral dat het sneller en beter oplost in water, en in een toetje minder snel kristallen vormt tijdens het afkoelen/drogen, waardoor het eindresultaat minder zoet is en smeuïger voelt.

Als je nergens druivensuiker (of dextrose) kan vinden, dan kan je prima witte basterdsuiker gebruiken. Basterd suiker is gewone suiker waaraan een enzyme is toegevoegd die de sacharose splitst in glucose en fructose. Het resultaat is bijna hetzelfde dan wanneer je zuivere druivensuiker zou gebruiken (basterd suiker is even zoet als gewoon suiker, dus zoeter dan druivensuiker)

En in geval van nood kan je ook gewone suiker gebruiken. Het lukt toch, alleen moet je rekening houden dat je misschien de kooktijd enigsziens moet verlengen om zeker te weten dat de suikerkristallen volledig opgelost zijn, en je zuurtjes zullen na verloop van tijd een beetje last krijgen van korreltjes...
... maar ik denk niet dat je van plan bent om je zuurtjes heel lang te bewaren, toch...? (^_^)

Succes en eet smakelijk!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding