Hoe komt het dat groenten langer houdbaar lijken te zijn dan vroeger? zie toelichting

Ik kan het mis hebben maar na een aantal weken,3 kom ik weer thuis en zie dat ik mijn tomaten in de koelkast ben vergeten. Ze zien er nog aardig respectabel uit maar ik vraag me af hoe kan dit?
De ene soort zijn biologische en de andere komen uit Spanje volgens de verpakking.

Ik heb ooit iets gehoord van bestraling van voedsel om het langer houdbaar te maken??

Toegevoegd na 7 minuten:
ter aanvulling, beide soorten zaten niet luchtdicht verpakt en zagen er rood uit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe het komt maar kan dit wel beamen, heb dit ook een paar keer gehad met vergeten doosjes aardbeien..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb met aardbeien juist dat ze vaak bedorven zijn voor ik ze op heb :( Naast langere houdbaarheid kan het misschien ook zijn dat koelkasten tegenwoordig kouder staan dan vroeger? Of dat voedsel na het oogsten veel sneller in de winkels ligt dan vroeger, zodat ze verser zijn en dus langer thuis houdbaar blijven?
Over hoe lang geleden heb je het overigens als je het over vroeger hebt?

Antwoorden (4)

Het kan zijn dat de tomaten doorstraald zijn met rontgenstraling.Daarvan gaan alle bacterien dood.
Heeft alleen zin als de tomaten luchtdicht verpakt zijn.

Het kan ook zijn omdat tomaten tegenwoordig nogal groen geplukt worden, dan duurt het langer voor ze overrijp zijn (maar ze hebben ook minder smaak....)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomaten mogen niet doorstraald worden. De onrijpheid is hier echt de oorzaak.
Gewassen kunnen genetisch gemanipuleerd worden om zo langer houdbaar te blijven, er aantrekkelijker uit te zien, grotere vruchten te dragen etc. etc. Dit met behulp van de recombinant-DNA techniek. Of dit ook de reden is dat jouw tomaatjes langer vers blijven weet ik natuurlijk niet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AL onze voedselgewassen worden al zo lang als we ze verbouwen genetisch gemanipuleerd: we kruisen erop los om zoeter fruit te krijgen, langer houdbare groente, planten die beter tegen koude of natte omstandigheden kunnen, enzovoorts.
Genetisch manipuleren zoals jij het bedoeld, is iets heel anders.
Vroeger was groente die je in de winkel kocht rijp. Tegenwoordig oogt het wel rijp (bijvoorbeeld tomaten zijn rood, omdat er rassen gekweekt worden die snel rood kleuren), maar nog niet per se rijp.
Zeker bij tomaten merk je dat. Koop maar eens een doosje van die kleine tomaatjes (kers, Roma, tros, maakt niet uit), en eet er een op. De rest laat je minimaal een week liggen (NIET in de koelkast, en bij trostomaten wel opletten dat het groen niet gaat schimmelen, zo ja, dat dan verwijderen), en dan proef je er weer een. Dàn proef je Tomaat!! Conclusie: ze worden onrijp geoogst, dan zijn ze nog stevig en goed te vervoeren.

Voedselbestraling is een heel ander verhaal, dat is toegestaan voor een selecte groep voedingsmiddelen en moet altijd op het etiket vermeld worden.

"Situatie in Europa
Er is slechts één categorie voedingsmiddelen opgenomen in een positieve lijst van levensmiddelen die met ioniserende straling mogen worden behandeld in heel de Europese Unie: gedroogde aromatische kruiden, specerijen en plantaardige kruiderijen. Doorstraling mag uitsluitend worden uitgevoerd in erkende installaties die op een Europese lijst geregistreerd moeten staan. Verder moet altijd op het etiket worden vermeld of een product doorstraalde ingrediënten bevat (Richtlijnen 1999/2/EG en 1999/3/EG). De lidstaten mogen op basis van deze bepalingen bestaande vergunningen voor de behandeling van bepaalde levensmiddelen met ioniserende straling handhaven, en bestaande nationale beperkingen of verboden blijven toepassen. In de EU is dus slechts beperkt voedseldoorstraling toegestaan.

Situatie in Nederland
In Nederland zijn de Europese Richtlijnen geïmplementeerd in het Warenwetbesluit Doorstraalde Waren. Het is in Nederland verboden eet- of drinkwaren en grondstoffen met ioniserende stralen te behandelen anders dan volgens de gestelde voorschriften in dit Besluit, of doorstraalde waren binnen Nederlands grondgebied te brengen die niet voldoen aan het Besluit. In Nederland mogen de volgende producten doorstraald (naast de kruiden dus, die in heel de EU mogen worden doorstraald): gedroogde vruchten, peulvruchten, gedehydrateerde groenten, graanvlokken, garnalen, vlees van pluimvee, kikkerdelen, Arabische gom, diepvriesmaaltijden bestemd voor patiënten die steriele voeding behoeven en ei-producten. Voor deze producten is ontheffing verleend, andere producten mogen dus niet worden doorstraald."

http://www2.minlnv.nl/lnv/algemeen/vvm/codex/meest_gestelde_vragen.shtml#vraag6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat je de tomaat in de koelkast bewaard hebt,is het bederf proces vertraagt.want tomaten,horen eigenlijk niet in de koelkast bewaard te worden.of kan het zijn dat er een was laagje omheen zit.dan is de tomaat lucht dicht