Waar kan ik koriander door vervangen?

In heel veel recepten die mij erg lekker lijken moet verse koriander toegevoegd worden,Dit eet ik beslist niet,maar zomaar weglaten,klopt het recept dan nog wel?

12 jaar geleden
in: Koken
34.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik laat het meestal maar gewoon weg. Wanneer je het vervangt door een ander kruid wordt het immers ook een ander recept, omdat verse koriander zo'n specifieke smaak heeft.
Tot nu toe smaakte alles prima wanneer ik de koriander weg liet, maar er zullen vast ook wel recepten bestaan die wat smaakloos zijn wanneer je de koriander weg laat.

Het beste antwoord

Koriander is familie van de peterselie, maar met wel een intensere smaak. Korianderblad en -poeder/zaad zijn onderling niet te vervangen omdat de smaak te veel verschilt.
Korianderblad kan worden vervangen door de (liefst) Italiaanse peterselie met plat blad evtl. vermengd met wat munt. In gerechten met vis kan je korianderblad het beste vervangen door dille.
In geval van nood kan je bij oosterse gerechten het korianderpoeder (ketoembar) vervangen door komijnpoeder (djinten).
amc
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Bedankt.Dat ga ik uitproberen.

Andere antwoorden (2)

Koriander kun je vervangen door peterselie.
Maar ook echte 'haters' van korianderblad vinden de smaak van korianderzaad (en poeder) vrijwel allemaal wel lekker,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen kan je korianderblad in een recept niet vervangen door korianderzaad/poeder, omdat dat in de verse verte niet op elkaar lijkt. Maar het is inderdaad waar dat als je korianderblad niet lust, je absoluut niet moet concluderen dat je korianderzaad dan ook niet zal lusten, omdat dat bij veel mensen niet overeenkomt.
flyingcrow
12 jaar geleden
inderdaad,het ( gemalen ) zaad (ketoembar) smaakt prima,maar het verse blad daar gruw ik van,en er zijn tegenwoordig VEEL recepten waar het in zou moeten,maar peterselie lust ik wel.Bedankt+
Met name platte peterselie is een goede vervanger.