Welke chocolade moet je gebruiken voor een warme chocoladesaus?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
12.2K

Het beste antwoord

http://www.kookse.tv/recept/chocoladesaus

Meestal wordt pure chocolade gebruikt omdat dit bij het smelten het meest hittebestendig is. Vooral witte- en melkchocolade verbranden snel omdat ze zeer snel smelten. Je kunt ze wel gebruiken voor gesmolten chocolade, maar je moet dan wel blijven roeren als je het niet in een warm waterbadje verhit.

Bij een chocoladesaus zoals in mijn filmpje hierboven kan je dus wel gewoon melk - of een andere soort gebruiken, maar het zou dan weer te zoet worden.

Om een wildsaus met chocolade te maken, wordt zelfs een soort chocolade gebruikt die erg bitter is dus erg puur.
Banketbakkers gebruiken ook het liefst de echte couverture. Dit is de meest pure chocoladesmaak in de keuken.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, chocoladesaus was heerlijk.

Andere antwoorden (4)

Ik raad je pure chocolade of smeltchocola aan, dat smelt het makkelijkste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Chocoladesaus kan je van melk- of pure chocolade maken
maar wel van goede kwaliteit en dat hangt af van het percentage cacaobestanddelen.
Doorgaans geldt: hoe hoger het percentage cacaoboter, hoe beter de smaak en textuur van het produkt.
Pure chocolade moet min. 35% droge cacaobestanddelen met inbegrip van cacaoboter bevatten. Melkchocolade 25%
Zelf gebruik ik altijd "Swiss"pure chocolade met 74% cacao. Ook voor gebak. Voor chocolade mousse is donkere toblerone heel lekker of voor witte chocolademousse: witte crunchy toblerone. ( recept van Nigella Lawson)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van Dr.Oetker zijn zakjes smeltchocola verkrijgbaar. Deze leg je tien minuten in heet kraanwater en dan is het gesmolten. Echter, als je dit als chocoladesaus zou willen gebruiken, raad ik aan om er wat melk bij te doen.
Of je smelt pure chocolade au bain marie en voegt ook melk toe, want de smeltchocolade van Dr.Oetker is eigenlijk glazuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou smeltchocolade gebruiken of puur.
ik heb zelf een keer melk geprobeerd en dat ging ook wel als je er een klein beetje olie bij doet (geen olijf)
witte chocolade zo ik niet gebruiken, witte chocodrops wel