hoeveel pectine gehalte in kiwi (groene ) ik wil konfituur maken .???..dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.1K

Het beste antwoord

Kiwi is hoog in zuurgraad en laag in pectine.
Als je dus jam of gelei wilt maken ervan, moet je pectine toevoegen of geleisuiker.
Je kunt dus ook de receptuur voor aardbeien, kersen en ananas nemen voor jam. Deze fruitsoorten hebben ook weinig pectine.
Je kunt niet overal pectine krijgen, maar je kunt het heel makkelijk met geleisuiker doen en dat is wel overal in de supermarkt te koop/

Kiwi jam;

9 kiwi's
250 gr. geleisuiker.

Schil de kiwi's niet te dik en snijd ze in kleine stukjes.
Meng de kiwi dan goed met de suiker in een grote pan.
Breng het mengsel op heel zacht vuur al roerend aan de kook.
Laat dan 4 min. borrelend koken.
Vul de brandschone potjes met de hete jam tot aan de rand, sluit ze af en zet ze op een dubbele theedoek op zijn kop om af te laten koelen. dat doe je opdat ze vacuum trekken.

De potjes die je moet vullen moet je wassen in heet sodawater en goed heet afspoelen. Dat afspoelen kan je het best doen vlak voor je ze vult. De potten moeten nl. nog warm zijn anders heb je kans op knappen van het glas.

Het is trouwens ook erg lekker om er wat citroensap bij te doen en een stukje verse gember van 2-3 cm. erbij te raspen.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat de hoeveelheid pectine verschilt naargelang het aantal kiwi's heb ik een recept voor pittige kiwi confituur:

16 grote groene kiwi's
450 gr geleisuiker
1 keer sap van 2 limoenen
2 kl gemberpoeder
2 kl gembersiroop
1 zakje pectinepoeder

Bereidingswijze
1.schil de kiwi's en snij ze in stukjes
2.weeg ze en meet de helft van dit gewicht in suiker af (dus bijvoorbeeld 500 gr kiwi is dus 250 gr suiker)
3.doe de kiwi's, limoensap, gemberpoeder en gembersiroop, de juiste hoeveelheid suiker en de pectine in een ruime pan en roer goed
4.breng het vruchtenmengsel aan de kook en roer om tot het de gewenste dikte heeft
5.verdeel over de potjes, sluit ze af en laat ze ondersteboven afkoelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel pectine zit er dan in één groene kiwi? Dat is de vraag!