Hoe zorg je ervoor dat zout niet in aanraking komt met het gist en water bij broodbakken in de broodbakmachine?

Alle ingredienten moeten er toch gelijk in? Ook bij het zou in een ander hoekje doen komt het bij het mengen ook met elkaar in contact. Hoe werkt dit. Mijn brood rijst namenlijk te weinig tot bijna niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
12.3K

Antwoorden (3)

Als de machine een paar minuten gedraaid heeft, kun je het zout toevoegen. Zout en gist mogen niet gecombineerd worden, omdat het zout het gist kan beschadigen.

Je kunt bij het mengen van de ingrediënten dus het beste alles eerst even een klein beetje door elkaar laten mengen door de machine, en daarna het zout er pas bij doen. Doe de machine vervolgens weer dicht en hervat het programma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep gewoon gescheiden er in leggen het komt bij het kneden toch bij elkaar
tip koop een potje met vit c tabletten en verpoeder 2 tabletjes dat schijn te helpen en erbij doen
ik heb het ook een tijd geprobeerd best lekker supervers maar zoals bij de bakker krijg je het nooit en eet het binnen een dag of ochtend op want het is niet lekker als het oud is
12 jaar geleden
Gist in de ene hoek en zout in de andere. Gedroogde gist gaat in werking dramatisch achteruit bij het verouderen. Je kunt dan gewoon meer gebruiken of voeg wat extra gedroogde gist toe bij een wat oudere mix. Probeer eens een ei. Dan kun je iets minder water gebruiken, hoewel ik dat niet eens doe. Gebruik lauw water (of melk).

Ik bak bijna al mijn brood zelf. Op de duur weet je precies hoe je een goed gerezen, smakelijk brood kunt bakken. Ik geef de voorkeur aan speltbrood, gewoon zelf samengesteld en niet van een mix. Spelt is wat voedzamer dan volkoren tarwe. En je moet niet te bang zijn wat vettigheid, mijn voorkeur is boter, in je brood te verwerken. En verder is de vriezer prima geschikt om (gesneden) brood in te bewaren.