Is er een verschil in bewaartijd tussen een gekookt en een ongekookt ei?

Beiden in schil en bewaard in dezelfde koelkast.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Jazker, de bewaartijd van een gekookt ei is ongeveer een dag. Door het koken wordt de schaal poreus en is de natuurlijke bescherming tegen bederf van het ei verloren gegaan.

Een ongekookt ei kan je koel (buiten de koeling) gedurende weken bewaren. De THT datum staat op de verpakking.

Toegevoegd na 2 minuten:
NB. Ik ben niet helemaal juist. Ik vind zelf een gekookt ei dat een dag oud is niet zo lekker meer, maar je kunt gekookte eieren ook enkele dagen bewaren in de koeling, tot maximaal een week volgens onderstaande bron.

De THT datum van ongekookte eieren is meestal een maand. Daarna zijn ze ook nog wel houdbaar overigens. Ze zijn een week na de leg het lekkerst.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ga er vanuit dat je met bewaartijd de houdbaarheid bedoelt.

Toegevoegd na 7 minuten:
Harold McGee, schrijver van het boek 'Over eten en koken', denkt dat het met name die zuurgraad is, die de versheid van het ei bepaalt. Door het stollen van de eiwitten tijdens het koken van de eieren verandert die zuurgraad.

In het ei ontstaan dan allerlei verbindingen. Zo gaat het eivlies kleven aan het eiwit. Deze verbindingen en klevingen zorgen er voor dat het ei maar beperkt houdbaar is.

De schaal van het ei is ook van belang voor de houdbaarheid. Door het koken, maar zelfs door het schoonwassen van een ei met een natte doek wordt deze beschermlaag aangetast. Het ei wordt poreus waardoor bacteriën de kans krijgen het ei binnen te dringen. Een hard gekookt ei kun je dan ook het beste een aantal dagen gepeld onder water bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus een ei niet wassen, ondanks de poepjes die er soms opzitten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat maakt niet uit. Als het poep is kan je dat er wel afhalen, hoewel de bacteriën tijdens het koken gedood worden. Door het koken wordt het ei sowieso poreus en ook door het stollen is het ei minder lang houdbaar.

Andere antwoorden (3)

Nee daar is geen verschil in. Als je een gekookt ei een week bewaart duurt dat net zo lang als een ongekookt ei. Namelijk 7 dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je antwoord niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HaHa, scherp antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, droog ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de vraag som. Als je de vraag letterlijk neem wordt er niet gevraagd hoe lang beide goed blijven, maar of er verschil in bewaartijd is. Dit had mijn antwoord kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is dan wel eieren op laag water zoeken moolkeesje ;o)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moolkeesjes wagen zich over het algemeen niet graag in diep water,som.
Wij zijn dan ook bekend om onze enorme verzameling spijkers en aanverwante artikelen.
Jazeker. Een ongekookt ei is wekenlang houdbaar, zoals je kunt zien aan de houdbaarheidsdatum op de doos. Gekookte eieren zijn echter maar enkele dagen houdbaar. Ik maak vaak gevulde eieren als voedzame snack voor 's avonds, waarbij ik de gehalveerde eieren apart bewaar en het prutje dat ik van de eierdooiers maak in een ander plastic bakje. Dan zijn ze na 4 dagen nog prima op smaak, maar met een dag of 5 à 6 ziet het er niet zo lekker meer uit en vind ik het niet verstandig om het nog te eten.

Als je gekookte eieren in de schil bewaart, krijgt het eigeel al snel een zwarte rand. Dat is op zich niet schadelijk, maar ziet er weinig aantrekkelijk uit en komt m.i. de smaak ook niet ten goede. Vandaar dat ik ze liever niet in de schil bewaar, maar de eieren pel en het eigeel verwijder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke "som"maakt het nu allemaal te ingewikkeld,
hier even een simpele uitleg

koken maakt steriel. dwz dat een bewaar tijd altijd word geteld vanaf de laatste bereiding, dwz dat als je een ei vandaag koopt en meteen kookt, blijft het nog 3 dagen goed als je het pelt en in een afgesloten bak onder water bewaard

maar als je hem bewaard tot de laatste dag van de datum op het ei, en dan kookt, verleng je de datum weer met 3 dagen,
dit is dan ook de uiterste houdbaarheid van het ei
houd bij ieder eiwit houdend product 3 dagen na bereiding aan, dan zit je altijd veilig

onder bereiding valt het compleet verhitten tot minimaal 1 minuut boven 70 graden

en compleet is kern temperatuur niet de buitenkant