Waarom worden radijsjes over de rand van een pan gehangen?

Ik zat net naar een serie te kijken en daarin werd gekookt. Veel pannen op het vuur en bij 1 pan hing er een bos radijsjes over de rand. Deel van de bos in de pan, deel van de bos buiten de pan. Deksel er schuin op.
Waarom doet men dat? Kun je radijsjes koken of stomen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je weer zin in lekker eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Lora: Wat bedoel je precies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat we het pas hadden over lekker eten in de hemel phildelphia en jij antwoordde oh lekker eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, natuurlijk. Ik dacht even dat je me echt kende... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi lol, weer gelachen vandaag altijd goed voor een mens +1

Het beste antwoord

De radijsjes buiten de pan zijn waarschijnlijk ter decoratie aan gebracht.
Hier een recept van stamppot radijsjes:

* 750 g aardappelen, afkokers
* zout
* peper
* 2 bosjes radijs met vers loof
* boter of margarine
* 100 g spekreepjes
* 10 g poedersuiker
* ½ dl crème fraîche, schenkbaar 20% vet
* 50 g gekookte ham, dikke plak in blokjes
* bieslook

* Kook geschilde, gewassen en in stukken gesneden aardappelen gaar in water met zout. Was radijsjes met het loof.
* Snij het loof heel fijn en hou dit achter.
* Houd ca. 6 radijsjes apart.
* Snij de rest van de radijsjes in plakjes.
* Verhit ± 15 g boter of margarine in een kleine kookpan.
* Voeg de radijsplakjes toe en smoor dit ca. 10 minuten op een laag vuur.
* Bak de spekreepjes goudbruin en knapperig in een koekenpan met anti-aanbaklaag zonder extra vet.
* Snij intussen de achtergehouden radijsjes in vieren.
* Doe ze in een steelpan en doe er water bij totdat het net onder staat.
* Voeg 1 eetlepel boter of margarine en de poedersuiker toe, breng het aan de kook en laat het koken totdat het water is verdampt en de radijsje zijn gehuld in een stroperige, licht gekleurde saus.
* Giet de aardappelen af en stamp ze fijn.
* Voeg de crème fraîche toe met de gesmoorde radijsplakjes, spekreepjes met het bakvet, blokjes ham, radijsloof en peper naar smaak.
* Garneer met de geglaceerde radijs en royaal fijngeknipt bieslook en serveer direct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Misschien decoratie? radijsjes vind ik het lekkerste gewoon rauw,of als garnering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik eet zo zelf ook alleen rauw, maar vandaar ook mijn vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kun je ze koken maar of ze er lekkerder op worden,
Radijsjes kan je inderdaad stomen en koken. Misschien dat je het programma nog weet en dit kan nalezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was een aflevering van Ghost Whisperer, dus geen recept online ben ik bang... ;-)
Om een aantrekkelijk totaalbeeld van het geheel te maken is denk ik de enige reden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die radijsjes hangen daar warm en droog buiten de pan; ze zijn als zondebok de woestijn in gestuurd om de groenten in de pan te ontlasten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het stukje niet gezien, maar wellicht dat de radijsjes in de pan zaten en de rest van de bos er buiten hing?

In dat geval kan het met de kooktijd te maken hebben, die is voor de radijsjes zelf langer dan voor de bos.

Ik heb echter geen idee of dit is wat je gezien hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien om het aroma van de radijsjes af te geven aan het gerecht? Op deze manier verwijder je ze makkelijk na afloop, haalt de meegekookte eraf en de rest eet je rauw, waarvoor ze ook bedoelt zijn.
amc