Hoe kan je appelschijfjes drogen?

Hoe kun je zelf tutti frutti maken en dan heb ik het over het drogen van verschillend fruit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Het beste antwoord

Snijd het fruit in dunne partjes of plakjes. Appels kunnen trouwens ook in ringen gesneden worden zodat je ze ook als snack kan eten bijv.
Het kan met schil of zonder, wat jij wilt...
Verwarm de oven voor voordat je gaat drogen en als je een hete lucht functie hebt, gebruik die dan want die is echt ideaal hiervoor. Het vocht uit de appels moet nl. goed afgevoerd worden, omdat het fruit echt langzaam moet drogen. Neem een temperatuur van 50 graden C.
Neem nu het ovenrooster en beleg dat met dik keukenpapier (géén bakpapier, dit werkt niet).
Je kunt het fruit voorbehandelen met een vitamine C oplossing,citroenzuur of- sap zodat het niet verkleurd.
Bovendien verhindert het de groei van schadelijke bacteriën.
Spreid het fruit uit over het keukenpapier zodat het los van elkaar ligt en schuif het rooster in het midden van de oven. Zet een houten pollepel tussen de ovendeur, zodat die op een kiertje blijft staan en de stoom kan ontsnappen. Het duurt zo wel 3-5 uur voordat het fruit echt mooi droog is. Ligt eraan hoeveel vochtig het soort appel is dat je hebt. Kijk af en toe even hoe het ervoor staat.

Wil je ook pruimen,druiven, kersen, abrikozen enz. drogen blancheer deze vruchten dan eerst. Zij hebben nl. een beschermende schil en om dit fruit te drogen, moet je eerst de schil breken. Dompel dit fruit dus eerst in een zeef, ½-1 min. in kokend heet water en direct daarna in koud water met ijsblokjes. Wel goed afdrogen voor je gaat drogen. Niet langer in het hete water blancheren want hiermee houd je het mooiste vers fruit. Het fruit wordt van binnen niet warm zo, enkel de schil breekt door het koude water.

http://www.ontwikkelcentrum.nl/objects/smaaklessen/OC-21154-3-45.pdf

Op de bovenstaande site zie je een simpele manier waarop ik het zelf wel eens doe. Ik heb een niet koude zolder en daar kunnen ze ongestoord hangen.
Om de afbeelding groter te krijgen even op de site klikken en dan links op ctrl en gelijktijdig op het + teken klikken. Dan wordt hi automatisch vergroot.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijke uitleg

Andere antwoorden (6)

Door het heel langzaam te drogen. Appel in schijfjes snijden en in de oven op lage temperatuur wegleggen, met de deur een stukje open zodat het vocht wegkan.
anneliez
12 jaar geleden
Dit kun je doen met een droogmachine of droogapparaat, speciaal ontworpen om allerlei soorten voedsel te drogen. Bv vlees, groenten, maar ook fruit.
Het is even zoeken, omdat je op google voornamelijk wasdrogers vindt als je die term intypt, maar ze zijn er wel... Zie bv link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon in keukenpapier inpakken, wel besprenkelen met een beetje citroensap anders wordt het bruin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou het zoals annelies doen, op een graadje of 60
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
‘Appels en peren zijn inderdaad heerlijk en ideaal om te drogen. Het fruit moet redelijk dun gesneden worden, in plakjes of in partjes. Het kan met of zonder schil, wat je wilt. Verwarm voor het drogen de oven tot 50 °C. Gebruik de heteluchtstand: het vocht wat uit de appels komt moet namelijk goed afgevoerd worden, zodat het fruit echt langzaam kan drogen. Als ik groente of fruit droog in de oven gebruik ik daaronder altijd snackpapier (soort bakpapier voor frites) wat op het rooster of de bakplaat ligt, omdat dat mooi droog blijft. Bakpapier is niet geschikt. Je kunt eventueel ook dik keukenpapier nemen. Spreid het dungesneden fruit mooi uit over het papier, zodat het los van elkaar ligt en schuif de bakplaat in het midden van de oven. Dan duurt het wel 3-5 uur voordat het mooi droog is. Het hangt ook af van de hoeveelheid vocht die het fruit bezit. Je kunt af en toe even testen hoe het ermee gaat. Helaas kun je niet al teveel fruit tegelijk drogen, dus het neemt wel enige tijd in beslag. In sommige goed gesorteerde keukenwinkels zijn speciale droogkastjes te koop, waarin je fruit perfect kunt drogen.’

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.deliciousmagazine.nl/2009/10/09/zelf-fruit-drogen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hang de schijfjes aan een koordje met telkens een wasspeld ertussen, en hang het geheel voor een zonnig raam....

Toegevoegd na 2 uur:
ik boor er dan wel een gat in, ttz eerst met een appelboor het klokhuis eruit, dan de appel in stukjes snijden.

Toegevoegd na 2 uur:
ik zie nu dat je ook ander fruit wil drogen, daar heb ik helaas geen ervaring mee. maar je hebt al heel wat nuttige tips dus dat lukt je vast wel.