Ik heb nog een zakje amandelmeel in de kast liggen waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verstreken is. Heeft iemand een tip voor simpel (bak)recept?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Het beste antwoord

Je kunt overigens gewone bloem vervangen door amandelmeel als je cake of zo gaat bakken!

Hier een simpel lekker koekje met amandelmeel;

Verhit ca. 4 eetl. mineraalwater met 150 gr. suiker. Als dit licht begint te koken, doen we er 190 gr. amandelmeel bij.
Dit mengsel wordt nu zolang geroerd tot de massa niet meer aan de pan kleeft (ca.3-4 min).

We doen de massa dan in een kom en laten het iets afkoelen. Nu scheiden we 1 ei in wit en de dooier.
Pas dan roeren we er het rauwe eiwit door en laten alles dan minstens 2 uur in de koelkast doortrekken.

Als de massa dan goed koud en stevig is geworden, maken we er kleine balletjes van, die we aansluitend door
gehakte pistachenootjes, amandelschaafsel of pijnboompitten rollen. Zet ze op een met bakpapier belegd bakblik en als ze allemaal erop gezet zijn drukken we ze lichtjes met de hand aan en bestrijken ze met de eidooier van het ei.

Zet ze nu bovenin in een voorverwarmde oven van 200 graden C. en laat ze ca. 6 min. bakken. Ik raad aan geen minuut langer anders worden ze te droog.

Toegevoegd na 9 minuten:
Of een snelle amandelpudding (2 porties),

Van ¼ l. melk 4 eetl. afnemen en 2 afgestreken eetl. maizena ermee aanroeren. Resterende melk aan de kook brengen met 1 eetl. suiker, 1 pakje vanillesuiker en een snufje zout. Giet de aangeroerde maizena nu roerend bij de melk en laat alles even opkoken.
Haal van het vuur en roer er 1 eetl. amandelmeel en een scheutje Amaretto door. Doe het in glazen schaaltjes en zet ca. 2 uurtjes in de koelkast om vast te worden.

Lekker met een mangosaus of andere dergelijke vruchtensaus.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Santiago taart, in 10 minuten gemaakt:

http://www.smulweb.nl/recepten/1394343/Santiago-taart-oftewel-amandeltaart

http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=amandelmeel&type=recept
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amandelmeel pannekoekjes

150 gram amandelmeel
3 eieren
Snufje zeezout
1 el agavenectar (laat dit achterwege als je voor een hartig ontbijt gaat)
Eventueel wat vanille extract
Boter en olie (druivenpit of kokos) om in te bakken.

Wederom geldt: Amandelmeel brandt snel aan, dus zet de pan op een laag vuur.

Meng alle ingrediënten goed door elkaar tot er een mooi beslag ontstaat. Neem een sauslepel en schep hier steeds kleine hoopjes van in de pan. Schud de pan even heen en weer (niet op en neer) om het beslag gelijkmatig te verdelen en mooie ronde pannenkoekjes te krijgen. Bak ze in een paar minuten voorzichtig tot ze goudbruin zijn. Keer om en herhaal dit met het overige beslag. Ik kreeg met deze hoeveelheid er net 10 pannenkoekjes uit.

Serveer met vers fruit, dikke yoghurt, diksap, noten, bio bacon, een eitje, ahorn siroop of wat je maar voor handen hebt.