Hoe maak ik Injera pannenkoekjes in de oven?

Beste mensen,

ik zou graag Injera pannenkoekjes willen maken in de oven maar ik weet niet hoe ik hieraan moet beginnen. Heb een aantal vragen hieromtrent, zie even hieronder:

Vraag 1) Ik heb een recept gevonden op de website van Joannusmolen.com maar in dat recept stellen ze voor om het eerst in de pan te bakken en pas daarna in de oven te steken. Kan men dit niet direct in de oven bereiden/bakken/klaarmaken?

Bron:
www.joannusmolen.com/#/nl/koken-genieten/biologisch-receptenboek/recept-biologische-injera-pannenkoekjes/

Vraag 2) Stel als men het direct in de oven kunnen bereiden/bakken/klaarmaken; op hoeveel graden moet ik het dan bakken en hoe lang?

Vraag 3) Wat voor een bakpan (voor in de oven dan) zou ik hiervoor het best gebruiken?

Extra tips en adviezen zijn welkom...

Toegevoegd na 1 minuut:
P.S.: gelieve geen andere recepten voor te stellen want ik heb er al heel veel bekeken en die van Joannusmolen lijkt mij het aantrekkelijkste, hopelijk houden jullie hier rekening mee...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Antwoorden (2)

Ik denk dat het deeg, dat soepel moet blijven omdat je het moet kunnen vouwen, in de oven te veel uitdroogt.
Injera's horen oorspronkelijk ook maar van één kant gebakken te worden, namelijk de onderkant. Daarbij mag de bodem ook niet bruin worden. Het vocht moet verdampen en als er heel veel gaten in de koek komen, moet hij uit de pan worden gehaald en afkoelen. Daarom moet de laag deeg dun zijn, want anders is hij niet gaar.
Kijk maar eens op deze site uit de Ethiopische keuken;
http://www.kraotach.nl/recepten/ethiopie/injera2.html

Wil je het toch in de oven proberen zou ik het in een pizza bakvorm doen. Misschien heb je een pizzasteen! Als die goed heet is, zou je het hier ook op kunnen proberen.
Het beste is dan om de oven alleen op onderhitte te zetten, anders wordt hij te droog en te bruin enis iet meer te vouwen. Het bakt dan net als brood en niet als een pannenkoek. (de naam zegt het al) 'pannen'.
amc
11 jaar geleden
Als het recept van Joannusmolen jou het aantrekkelijkst lijkt dan zul je het ook op die manier moeten maken.Ze stellen ook niet voor om het eerst te bakken en dan in de oven te doen maar dit hoort bij het recept.
Je hebt een speciale koekenpan nodig die ook geschikt is voor de oven die zul je wel in elke huishoudelijke zaak kunnen kopen.

Ik hoop dat het je allemaal gaat lukken en dat ze zo lekker worden als je nu denkt ;-)

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoelde te bakken in een koekenpan en dan dezelfde pan rechtstreeks in de oven!

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik heb 2 winkels voor je gevonden:
www.pannenberg.nl/site/assort.php?filter=8
Bij deze kun je de steel afdraaien zodat hij makkelijk in de oven kan.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90101207/
Deze is geschikt voor alle soorten kookplaten en oven.