Nou ik zelf wel regelmatig het eten klaarmaak en daar nieuwe pannen voor gekocht heb, wil ik na elk gerecht de pannen met heet water schoonmaken?

Moet ik dat nou juist wel of niet doen? Moeders zegt dat het onnodig is en dat je rustig diverse gerechten in een zelfde pan kan klaarmaken, maar zij drinkt ook koffie uit dezelfde mok die ze ook gebruikt voor vla, yoghurtdrank, appelsap en karnemelk, ZONDER die mok daarvoor eerst om te spoelen of af te wassen
Ieuw:(
Ik vind dat maar goor hoor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is pure gemakzucht, onder het motto, nou, dan hoef ik dat kopje niet steeds af te wassen, nou, mij niet gezien, ik mijd dat vieze kreng van een kopje ook als de pest
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is ook niet helemaal 100%, psychiatrisch patient, even ter extra info
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze spóelt het toch wel af ?
Ik drink ook de hele dag koffie uit dezelfde mok, maar daar gooi ik echt geen andere dingen in.....hooguit water, na afspoelen, en daarna weer koffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben bang van niet:)

Het beste antwoord

Maak lekker je pannen schoon , dan weet je tenminste ieder keer wat je eet en krijg je geen mengelmoes van aangekoekte zaakjes , dat het hygienischer is dat moge duidelijk zijn.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Kan geen kwaad, ik hou er ook niet van om alle smaken door elkaar te proeven. Het hoeft niet persé met heet water, koud of lauw water is ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doet het goed hoor. Er blijven anders altijd restjes achter ook al zie je deze niet met het blote oog. Zo voorkom je ook onnodige bacteriën in je voedsel. Zeker met kip moet je uitkijken, kan levensgevaarlijk zijn.

Bijkomstig is ook dat je eten niet naar je vorig bereidde maaltijd smaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor bacteriën hoef je in een pan die warmer wordt dan 100 graden (en een koekenpan haalt al snel het dubbele) echt niet bang te zijn, hoor.
Het is iets persoonlijks denk ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als wij gekookt hebben worden alle pannen gewoon afgewassen.
Met heet water en afwasmiddel.

Ik vind dit wel net zo fris.
Het is misschien een aanwensel maar het is mijn systeem.

Er kunnen altijd restjes achterblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je moeder het niet nodig vindt, zegt niets over hoe jij met je pannen wilt omgaan. Jij wil ze afwassen, gewoon doen dus.
Het zijn jouw pannen, het is jouw eten, dus jij bepaalt hoe je daarmee omgaat.
Ik denk dat het toch gebruikelijker is om na het eten af te wassen, afgezien misschien van een kop die je een paar keer voor thee of zo gebruikt (en dan zou ik persoonlijk niet verschillende drankjes en dergelijke uit één kop/mok drinken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je diverse gerechten voor de zelfde maaltijd klaar maakt, dan is het voor de hygiëne niet nodig, (een dag later koken in dezelfde pan is niet fris). Maar de smaken lopen dan wel door elkaar en proef je niet meer wat wat is. bv. iets met kerrie maken en dan een ander gerecht met iets als knoflook dan zal je een van de twee smaken niet meer duidelijk proeven. Dus na ieder gerecht even de pan om spoelen en voor de volgende maaltijd even lekker afwassen. eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit hygienisch oogpunt en voor de smaakoverdracht is het verstandig om na elk gebruik je pannen af te wassen in een heet sop met wat afwasmiddel of in de vaatwasser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een koekenpan waarin je een ei hebt gebakken, kun je later nog prima vlees in braden. Een pan waarin je pasta hebt gekookt (en die goed leeg is gegooid) kun je best nog een keer wat anders in koken.

Maar voor je pannen kan het beslist geen kwaad ze na elk gebruik in elk geval af te spoelen of eventueel af te wassen. Zeker als er iets in heeft gezeten dat sporen achterlaat en dus eigenlijk alleen maar kan gaan aankoeken.

Doe dat achter elkaar koken echter nooit te lang ; ook aan de buitenkant wordt een pan een beetje vies, al is het maar van de spetters, en als die vier, vijf keer achter elkaar op het vuur gaat, krijg je de buitenkant echt NOOIT meer goed schoon.

Gewoon kijken dus of het nodig is, en zonee, gewoon iets anders in klaarmaken, zoja, gewoon afwassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zelf haal er een keukenrol doorheen als ik voor het avond eten 2 keer dezelfde pan nodig heb. Mits de pan niet te vies is.
Je pan meteen uitdoen met heet water kan ook. Als je het met koud water doen, kan je pan kromtrekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was mijn pannen ook altijd af na het koken hoor.. Wat ik je wel aanraad om te doen, is nadat je je pannen hebt schoongemaakt, met een stukje keukenrol invetten. Gewoon een beetje olijfolie er op doen, en de pan er mee insmeren. Dan bakt je eten nooit meer aan, en de pan blijft er goed door ;)