Prijsverschil spliterwten en diepvrieserwten?

1kg spliterwten is meer dan 1kg diepvrieserwten omdat er geen water meer in is. Hoeveel water moet je toevoegen aan spliterwten om ze terug 'vers' te krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet vandaag toevallig ook snert! :)
Amadea
12 jaar geleden
Van doperwten kan je geen snert koken, spliterwten zijn een andere soort! Voor zover ik diepvrieserwten ken zijn dat doperwten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Split erwten zijn laat geoogste doperwten

Het beste antwoord

Het is een totaal maar dan ook totaal verschillend product, al zijn het van origine dezelfde boontjes van dezelfde plant. Van spliterwten kun je beslist geen doperwten maken (wel hele lekkere erwtensoep), en van doperwten maak je geen spliterwten (al is doperwtensoep, hoewel totaal anders van smaak, ook heel lekker).

Als je spliterwten lang genoeg weekt om ze hun originele vochtgehalte terug te geven heb je trouwens geen mooie ronde knikkertjes meer, maar pulp, omdat spliterwiten onvliest worden ; het buitenste velletje is er af. Pel maar eens een doperwt ; zit ook alleen maar een soort puree in. Uitstekend geschikt om soep van te maken dus, maar voorweken is daarvoor eigenlijk niet nodig.

Peulvruchten bestaan (vers) trouwens als snel voor 50 % of meer uit water, dus een kilo zou je zeker in een liter moeten weken om ze hun oorspronkelijke vochtgehalte terug te geven. Maar sappig vers worden ze ECHT niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1 kilo blijft 1 kilo.
(wat u ook wilt wegen)
Erwten of bonen zet u meestal onder water om ze te weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diepvries erwten zijn kort voorgekookte doperwten.
Spliterwten komen van dezelfde plant maar worden later geoogst, vandaar dat ze een stuk droger zijn.
Spliterwten een nacht in het water zetten voor je ze gebruikt. Maar even' vers' als de doperwten zal je ze dus nooit krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij spliterwten moet water, dat wist ik. Hoeveel?
Als ik soep maak zegt m'n recept bv 1kg diepvrieserwten en 1.2L water. Als ik spliterwten gebruik, hoeveel water moet er dan bij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel doet er niet toe, als ze maar flink onder water staan, ze nemen het water op wat er overblijft giet je eraf.