Wie o wie heeft een recept voor mayonaise ?

Ik wil graag zelf mayonaise maken, maar weet niet wat ik precies nodig heb aan ingrediënten en hoe het te bereiden. Wie o wie kan mij daar mee helpen.
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarentegen: als we alleen op zinnige vragen antwoord geven wordt het wel heel stil op GV....

Antwoorden (6)

2 Eierdooiers.
mespuntje Mosterdpoeder.
3 dl. Maisolie of Olijfolie
1 eetl.Rode of Witte Wijn, dragon of ciderazijn, of citroen- sap.
Zout en witte peper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ingredienten van 1ste beantwoorder in een hoge smalle mengbeker doen. Een staafmixer in de mengbeker doen en op hoogste snelheid laten draaien. Mixer langzaam omhoog halen en de mayo is als een wonder in een keer klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg er voor dat de ingrediënten op kamertemperatuur zijn

1 eierdooier
sap van 1 citroen of 1-2 eetlepels azijn
wat mosterd
zonnebloem- of maïsolie
peper en zout

Klop de eierdooier voorzichtig los met het citroensap of de azijn en de mosterd. Voeg nu in een steeds dikker straaltje de olie toe, zorg ervoor dat de mayonaise niet schift. Als de mayonaise te dik wordt, kun je wat extra citroensap of azijn toevoegen.
fremar
12 jaar geleden
Kijk maar even op onderstaande link, is het allermakkelijkst. Hij doet het prima voor, zelfs ik kan het nu!

http://www.youtube.com/watch?v=rbXu7e7SqMk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf mayonaise maken.

Ingrediënten

1 grote eidooier of 2 kleine, 1,5 eetlepel kruidenazijn of citroensap, 1 theelepel mosterd, zout, peper, 2,5 dl olijfolie.

Bereidingswijze

Zorg ervoor dat alle ingredienten op kamertemperatuur zijn. Klop de eierdooiers met de azijn, mosters, zout en peper tot een gladde massa. Blijf kloppen en voeg de olie eerst druppelsgewijs en later in een dun straaltje toe. Breng de mayonaise verder op smaak met zout en peper. Is uw mayonaise gaan schiften, voeg er dan al kloppend een eetlepel lauw water aan toe.

Serveertips

Vervang voor een slanke versie 1 dl olie door yoghurt. Gebruik dan wel 1,5 theelepel mosterd.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/recepten/1096793/Zelf-mayonaise-maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hint van Edje met de Youtube link is erg goed, alleen: je moet knijterverse eieren hebben en goede olie plus mosterd die vers is of die altijd koel heeft gestaan. Bereidingen met olijfoliesoorten worden na korte tijd al ranzig, wil je het bewaren gebruik dan arachide, mais- of zonnebloemolie. Een beetje zout kan ook geen kwaad maar los het eerst op in wat water anders krijg je spikkels. En wil je Hollandse mayo met de zoetige smaak dan wat suikerwater toevoegen.