Is er verschil in pimentkorrels of pimentpoeder in gerechten, en wat is evt een alternatief?

Ik maak graag ovenschotels en eenpansgerechten, maar het is mij al een paar keer opgevallen dat ik bij gerechten waar je pimentkorrels in moet doen na het eten altijd erg misselijk wordt en soms zelfs moet overgeven.

Nu wil ik vanavond een gerecht maken waar 1/4 theelepel pimentpoeder in moet. Het liefst liet ik het er uit, maar het zal wel niet voor niets in het recept staan. Is er verschil tussen pimentkorrels met een gerecht mee laten trekken, of het gebruik van pimentpoeder?

En wat zou evt een alternatief zijn hiervoor?

Toegevoegd na 6 minuten:
Misschien beter even het recept erbij plaatsen, dus voor vervanging van pimentpoeder.

Recept Worst & Varkensvleesschotel:

2 el zonnebloemolie
25 gr boter
450 gr varkensfilet of - lende
1 ui
1 rode, 1 oranje paprika
115 gr champgnons
langkorrelrijst
4.25 dl runderbouillon
225 gr rookworst
1/4 tl Pimentpoeder
zout, peper
bladpeterselie (maar is voor garnering)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
45.9K

Het beste antwoord

Je kan 5 korrels vervangen door 1 thl poeder of in jouw geval nog beter door een mengsel van 1/4 kaneel 1/4 peper 1/4 nootmuskaat 1/4 kruidnagel
Eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kruidnagel is een goede vervanger. Geheel weglaten is ook geen probleem.

Braken na het eten duid op voedselinfectie of vergiftiging. Zorg ervoor dat je met name dierlijke producten verhit tot boven de 75*c.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou koekkruiden gebruiken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeker geen koekkruiden gebruiken, daar zit namelijk geen kruidnagel in en juist kruidnagel is een goede vervanging van piment. Het enige verschil tussen koekkruiden en speculaaskruiden is dat in de laatste nog kruidnagel zit. Speculaaskruiden kan je daarom beter gebruiken als vervanging van piment, maar komt qua smaak niet helemaal overeen (door o.a. de gember en vaak ook ketoembar of anijs).
Pimentpoeder is gemalen pimentkorrels. Als je hier niet tegen kan dus niet gebruiken!

Piment is prima te vervangen door kruidnagel. Als je het helemaal goed wilt doen kan je het vervangen door kruidnagel, kaneel en nootmuskaat. Voor dit recept zou ik het vervangen door 3 kruidnagels en een snufje kaneel en nootmuskaat als je het in huis hebt.

Ter informatie: Piment wordt vaak gebruikt in de Amerika's daar waar in Europa en Azië kruidnagel toegepast wordt. Doordat kruidnagel lang duur en slecht beschikbaar was, werd piment door de vroege Amerikaanse bevolking als vervanging gebruikt. Zie hier voor meer informatie over piment en de mogelijke vervangingen: http://www.kruidenthuis.nl/kruiden/show/47/Piment/