hoe maak ik hard wordend glazuur om een koekhuisje mee overeind te laten staan?

Ik wil graag een koekhuisje maken voor sinterklaas, en ik heb het al helemaal bedacht (dakpannen van zure matjes, zuurstokjes als gootsteen, enz.). Ik heb dus alleen nog een manier nodig om te zorgen dat mijn huis niet in elkaar stort! ;) Heeft iemand tips, of een goed recept? Zelf dacht ik aan botercréme, maar dat wordt niet echt hard volgens mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
26.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste is eigelijk dat het hard wordt... ;) Weet iemand bijv. een ingredient waardoor het hard wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koekhuisjes maak je toch voor de kerst ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in ieder geval geen botercreme, het wordt wel ietsje harder maar niet hard genoeg om een koekhuisje bijeen te houden. glazuur kan je gebruiken. Of probeer het met chocolade, smelt het au bain marie en smeer het met een decoratiespatel, de andere koek er op, even vasthouden en klaar!

Het beste antwoord

Poedersuikerglazuur wordt inderdaad wel hard, maar niet zo kei-hard dat je je tanden er op breekt. Recept : heel veel poedersuiker (want het slinkt enorm) en druppelsgewijs water toevoegen.

Een heel hard glazuur/suikerlijm krijg je als je een suikerstrop-oplossing maakt met (weinig) heet water en heel veel suiker. Laten smelten op laag vuur, maar NIET laten caramelliseren. Je kunt het dan even verwerken, maar de draden die je er van trekt drogen wel vrij snel (en kei- en keihard) op. je hebt dan eigenlijk 'vloeibare' suiker, maar als het water er eenmaal uit is, is het gewoon een massief suikerblok (zuurtje).

Botercreme blijft niet alleen zacht (al droogt het wel wat uit, het blijft ook niet lang eetbaar. Maarja, dat blijven de koekjes eigenlijk ook niet als ze een dag buiten de trommel staan ;-)

Wat dat betreft kun je ook poedersuikerglazuur met eiwit maken ; dat wordt harder dan met water, en als je het niet of pas dagen later opeet, zul je er geen last van krijgen MOCHT het toevallig en salmonella-ei zijn. Wil je op zeker spelen, dan zijn er ook bewerkte eiwitten en eidooiers in kuipjes verkrijgbaar die je probleemloos rauw kunt verwerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Poedersuiker met een beetje water wordt glazuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik poedersuiker dat je aanmaakt met zo min mogelijk water. Het wordt nog plakkeriger als je het mengt met eiwit, maar dat vinden veel mensen een onsmakelijk idee als het huisje nog opgegeten moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou de basis van het huisje maken van een stevig plastic of geplastificeerd karton.

En daarop de snoepjes plakken met suikerwater.

Dan ben je het meest zeker dat je huisje niet in elkaar stort.

En anders is hier een recept:
http://www.dekooktips.com/2-recepten/koekhuisjes.htm

En hier weer een ander recept:
http://allrecipes.nl/kookhulp/22/een-koekhuis-bouwen.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben erg lui
Ik zou een zakje van die kant en klare glazuur kopen, bij de C1000 hebben ze hem zeker, in wit en bruin

10 minuten in heet water leggen en het is bijna vloeibaar
Dan met veel gepruts alles aan elkaar plakken en wachten tot het stolt, als het weer afkoelt is het keihard

Wij hebben vorig jaar een pakket van de xenos gedaan, daar zat ook van dat glazuur bij dat je alleen hoeft op te warmen

Was leuk om te doen, maar het viel niet mee!!!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat geeft goeie moed! :) s6
basis is water met bloemsuiker. Voor hogere constructies, voeg er wat geklopt eiwit aan toe .