Bestaat er een taart die echt gezond en tegelijk lekker is ((zonder chocolade)s?

Natuurlijk vind ik tal van recepten met koolhydraatarm, suikervrij, vetarm enz maar die behoren eerder tot de categorie "minder ongezond". Vaak gemaakt met witte bloem bv, of met kunstmatige zoetstoffen. Als het met bv dadels of banaan gezoet is, neemt dat de smaak wat weg vind ik. Een noten dadeltaart smaakt naar dadel en je proeft amper nog de noten. Bovendien lust ik niet graag banaan noch een ander tropisch fruit bv mango , kiwi. De meningen over hoe (on)gezond kokosbloesemsuiker, stevia etc. zijn, lopen uiteen. Vaak gebruikt men ook cacao of zwarte chocolade (wegens "gezond") maar dat is niet echt mijn ding bij taart (veel te zwaar) , uitgezonderd gemarmerde cake.)
Ik zoek een taart die echt gezond is, dus die je bij wijze van spreken helemaal kan opeten en dan iets goeds gedaan hebt voor je lichaam.
(Ik weet dat ik appels kan gebruiken als zoetmiddel, dat vind ik wél heerlijk).
Idem met vetten, al heb ik goede ervaring met een deel van het vet bij cake te vervangen door yoghurt, helemaal gezond wordt het dan toch niet.

een jaar geleden
in: Koken
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Vet is niet ongezond.
Cryofiel
een jaar geleden
Misschien niet de reactie die je zoekt, maar... ik eet zo zelden taart, dat het me niet uitmaakt hoe gezond of ongezond die is.
SimonV
een jaar geleden
Misschien zoiets?
https://chickslovefood.com/10x-gezondere-taart/
Amadea
een jaar geleden
Kijk eens bij de recepten voor Tarte Tatin zonder suiker. Dat is een soort omgekeerde appeltaart. Onderin schijfjes (eventueel gegrilde) appel en daar deeg van volkoren tarwemeel met havermout bovenop.
Inekez1
een jaar geleden
Bak gewoon zelf een appeltaart. Grof volkorenmeel, roomboter, eieren, havermout, stukjes appel, rozijnen, kaneel. Enige suiker die ik gebruik voor een grote appeltaart is 1 zakje vanillesuiker om eroverheen te strooien. Roomboter is vet, dat is misschien niet het meest gezond, maar een beetje vet is op zich helemaal niet zo ongezond als men denkt. Verder is alles gewoon puur, geen kunstmatige toestanden of onnodig bewerkte producten. Ik gebruik ook altijd vrijwel de hele appels. Alleen de steeltjes eraf en de pitjes eruit.
Inekez1
een jaar geleden
In bijna elk recept kun je bloem vervangen door volkorenmeel. En vaak kun je suiker gewoon weglaten, dat hoef je niet te vervangen door iets anders. Voor extra smaak (vooral lekker icm appel) gebruik ik vaak wat extra kaneel. Omdat het deeg met volkorenmeel zonder suiker snel te droog wordt, voeg ik meestal een ei extra toe. Voor een appeltaart zelfs 2 extra. In totaal 2 eieren in het deeg, ongeveer 3/4 ei in de vulling en dan nog 1/4 ei om de bovenkant mooi af te strijken.

Antwoorden (1)

Ja, er bestaan taarten die gezond en lekker zijn zonder chocolade. Er zijn verschillende recepten voor taarten die gemaakt worden met bijvoorbeeld fruit, noten, havermout, kokosmeel, dadels en andere gezonde ingrediënten. Probeer eens een recept uit en geniet van een gezonde en lekkere taart!
10 maanden geleden