Waarom moet een ei eerst 'laten schrikken'? Vaak is het helemaal niet nodig.

Als je een ei niet 'laat schrikken' is het soms heel goed te pellen. Maar soms ook niet. Waardoor komt dat, dat het dan niet zo mooi gaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Het beste antwoord

Als het niet zo goed lukt, komt dat omdat je ei dan supervers is. Hoe verser het ei hoe moeilijker het te pellen is. Je trekt er dan soms hele stukjes uit.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als het ei wat ouder is, krimpt door verdamping het eiwit een heel klein beetje wat tot gevolg heeft dat je het ei niet hoeft te laten schrikken om het netjes en makkelijker te kunnen pellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het schrikken van een ei is dat je na het koken de eieren direct onder de koude kraan een beetje laat afkoelen als je dat niet doet koken de eieren nog eventjes door omdat de temperatuur nog hoog is . En of een ei goed te pellen is dat ligt eraan of het een vers ei is of al enkele weken oud .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na het koken spoel je snel de eieren met koud water
zodat ze SCHRIKKEN. De schaal laat dan los van het eiwit. De eieren zijn dan beter te pellen.
Ook stopt het garingsproces zodat de dooier niet kan verkleuren.