Hoe wordt Mangochutney gemaakt?

Het lijkt op jam, maar het is chutney. Je kan het gebruiken in vele recepten. Bijvoorbeeld toevoegen aan pannenkoeken. Kan iemand mij vertellen hoe Mangochutney gemaakt wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

Dat is heel gemakkelijk zelf te maken, door geroosterde specerijen aan mangoprut toe te voegen en het met suiker in te dikken:

- 1 grote of 2 kleine mango’s
- 1 ui
- 1 teentje knoflook
- 1 rode peper
- 1 centimeter gember

- 6 kardemom peulen
- 1 theelepel komijnzaad
- 1 theelepel korianderzaad
- 1 theelepel kurkuma

- 1 eetlepel bruine suiker
- 1 eetlepel citroensap
- 1/2 theelepel cayennepeper
- olijfolie (geschikt om mee te bakken)
- klein scheutje water

Rooster de specerijen in een kleine koekenpan zonder vet, totdat ze iets bruin worden en gaan geuren. Schep ze in een vijzel en stamp helemaal fijn. Haal overgebleven schilletjes van de kardemom peulen eruit en gooi die weg.

Schil de mango en snijd het vruchtvlees in stukjes. Niet te klein, want het is lekker om nog wat grove stukken mango in je chutney te vinden.
Hak de ui grof, pel de knoflook. Haal de zaadlijsten uit de rode peper en snijd die grof. Schil de gember.
Doe de ui, knoflook, rode peper en gember bij elkaar in een hakmolentje en schenk hier 4 eetlepels olijfolie bij. Maal dit helemaal fijn tot een pasta.

Neem een pannetje met dikke bodem waar alle ingrediënten in kunnen. Bak hierin zachtjes de uienpasta voor een paar minuten en doe de fijngemalen specerijen en stukken mango erbij. Giet hier een klein scheutje water bij en roer goed door. Verwarm dit en laat het een half uur zachtjes pruttelen op laag vuur zonder deksel. Roer daarna de suiker erdoor en laat het nog 10 minuten inkoken, totdat het op jam lijkt. Proef de chutney, en voeg naar smaak wat citroensap toe en eventueel nog wat cayennepeper.

Zorg dat je een gesteriliseerd jam potje hebt klaar staan en schep hier de chutney in. Laat het afkoelen en draai daarna de dop erop. Bewaar de chutney in de koelkast.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik mis de azijn in dit gerecht, dat maakt het een stuk 'spicy'er'. Een klein beetje kaneel er bij is ook erg lekker.
Amadea
10 jaar geleden
Ik kan niet tegen azijn, daar krijg ik buikkramp van. Citroensap is een uitstekende vervanger! Kaneel matcht niet met knoflook. Jouw recept is beter voor appelchutney, stippel.
anneliez
10 jaar geleden
en google op chutney en je komt nog heel veel andere lekkere recepten tegen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik via google op chutney zoek, dan krijg ik zo 1500 hits.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt,evele

Andere antwoorden (1)

op deze manier maak ik hem ook wel eens
1 kilo halfrijpe mango’s
50 gram verse gemberwortel, fijngesneden
2 teentjes knoflook, fijngesneden
200 gram rietsuiker
1 ½ theelepel chilivlokken
1 kaneelstokje
1 theelepel zout
250 ml witte wijnazijn
2 brandschone glazen potten met schroefdeksel

Schil de mango’s. Snijd het vruchtvlees van de pitten en snijd het vervolgens in blokjes.

Schil de gemberwortel en snijd hem fijn.

Pel de teentjes knoflook en snijd ze eveneens fijn.

Doe de mango, gember, knoflook, suiker, chilivlokken, kaneel, zout en azijn in een roestvrijstalen pan

Breng alles aan de kook, draai het vuur laag en laat 1 uur zachtjes koken.

Zet de glazen potten klaar op een dubbelgevouwen theedoek.

Schenk of lepel de mangochutney zo heet mogelijk in de potten.

Draai de deksels er stevig op en zet de potten 10 minuten op hun kop, zodat ze vacuüm trekken.

Draai de potten weer om en laat ze afkoelen.

Maak de buitenkant zo nodig schoon met een warm,

vochtig doekje en bewaar ze op een donkere plek.

De mangochutney blijft zeker 1 jaar goed.

Toegevoegd na 4 minuten:
komt van mijn kook pagina r staat er nog 1 op
Bronnen: