Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Weet iemand hoe je rijstzoutjes zelf kunt maken?

Ik koop ze altijd in de supermarkt, maar het lijkt me leuk om ze zelf te maken, kan je leuke vormpjes maken. Iemand enig idee hoe je dit zelf kunt doen? Ik heb wel een recept voor 'senbei' gevonden op internet, maar dit zijn meer rijstkoekjes, ze smaken anders (ook andere structuur dan wat ik bedoel).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik heb het wel eens zo gedaan en ze waren nog lekker ook!

Ik weet niet meer de maten en gewichten want ik doe het meestal op gevoel, vooral als ik er geen recept voor heb.
Ik heb in elk geval gewone bloem gemixt met dezelfde hoeveelheid rijstebloem en er suiker, sesamzaadjes, een beetje bakpoeder en water bijgedaan. Gemengd en steeds wat water erbij gedaan tot het deeg goed aan elkaar kleefde. Ik heb het toen heel dun uitgerold op een goed bebloemde plank. Hieruit heb ik kleine vormpjes gestoken en die heb ik gefrituurd tot ze goudbruin waren.
(ong. 2-3 min.) Je moet ze wel een keer omdraaien halverwege. Daarna heb ik ze o keukenpapier uit laten lekken.
Toen heb ik stroop, suiker en sojasaus (van alles evenveel)laten opkoken in een pannetje en dit tot een stroop in laten koken tot hij dik van de lepel viel. De afgekoelde crackers erdoor geroerd tot ze van alle kanten bedekt waren en ze toen op een rooster uit laten lekken.
Intussen was de oven voorverwarmd op lauwwarm (150 graden C.) en heb ik ze gebakken tot ze droog waren. Dit duurde ong. een kwartiertje tot 20 min.

Je kunt ook heel simpel, gewone rijstwafels in repen snijden en deze in kleinere stukjes snijden. De reepjes
uitspreiden en een paar dagen op een droge,koele plaats laten drogen. Daarna frituur je ze en als ze uitgelekt zijn strooi je er wat zout en paprikapoeder over. Is ook best lekker maar is weer heel anders dan de geglazuurde zoutjes.
(Lees meer...)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, dat is nog best veel werk! :) Als ik al mocht, had ik je een plusje gegeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik nog eens een leuk recept! Nooit aan gedacht dat dit zo kan.. +!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding