Brood rijst wel maar zakt in tijdens bakproces, wat kan ik het beste doen?

Ik gebruik achtereenvolgens 350 ml water (of melk), 350 gr volkorenmeel, 150 gr bloem, ca 9 gr droge gist, ca 20 ml olijfolie (of 14 gr boter), 2 theelepeltjes zout, 1 eetlepel suiker. Vervolgens stel ik mijn broodbakmachine in op het programma volkorenbrood ( dan rijst het 2x zo'n 20 minuten en het totale bakproces is 3 uur en 40 minuten). Tot en met het rijzen gaat alles goed, daarna (tijdens het bakproces) zakt het in en heb ik uiteindelijk een droog en ingezakt brood.
Ik heb ook al geprobeerd om de ingrediënten er in omgekeerde volgorde in te doen, maar dat geeft hetzelfde resultaat.
En omdat één van de gezinsleden geen zuivelproducten mag hebben vervang ik de melk door water en de boter door olijfolie. Bij beide opties (water en olijfolie of melk en boter) heb ik hetzelfde probleem. De machine instellen op een ander programma (bijv. Basic) geeft hetzelfde resultaat.
Wat doe ik niet goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
16.6K

Antwoorden (2)

Misschien moet je voor het bakken even kijken of er dikke luchtbellen in zitten door er even in te prikken en dan nog even na kneden is lastig denk ik
De tip die hier al eerder stond is ook plet er 2 vitamine c tabletjes door dat schijnt heel goed te werken.
12 jaar geleden
Dan is er teveel water toegevoegd. Water reageert ook anders in een bakproces dan melk. Overigens gaat bakken met plantaardige melk (oa.sojamelk) prima. Sojamelk in nogal bitter maar daar merk je in baksels niets meer van terug hoor.
Olijfolie zou ik wel vervangen door rijstolie: dit zal zéker de smaak ten goede komen (bij AH. Test maar eens patatbakken in rijstolie, = superlekker!)
* Vooral bij volkorenbrood luistert de hoeveelheid water nogal nauw en zelfs een andere meelleverancier kan al een wijziging in de gebruikte hoeveelheid water teweegbrengen. Probeer maar eens 330 ml.
* De zouthoeveelheid lijkt me rijkelijk hóóg: dan lust ik het zelf al niet eens meer! Zout is, in combinatie met water een gistremmer. Lukt verminderen van water niet goed dan geeft verminderen van zout misschien de oplossing.
* Een ander probleem en wat bij sommige typen Tomado wel voorkomt is dat de themperatuur tijdens het rijzen te hoog opliep waardoor de gist: 'het leven verloor'.
* Voorts moet, als het goed is gist halverwege het bakproces nog steeds actief zijn, dit wordt bereikt door het feitelijke afbakproces in 2 gedeelten uit te voeren namelijk een tijdje bakken op slechts 40 graden om na een 10 minuten opeens zéér snel door te schieten naar 180 graden - ook iets wat niet elke machine op de juiste wijze uitvoert.