Waarom dikt vanillepudding in als je het kookt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je zelfgemaakte vanillepudding van
custard? Of wat?

Antwoorden (4)

Ik maakte vanillepudding van custard.

Dat is een ingredient voor pudding of vla, gemaakt van o.a. maiszetmeel.
Maiszetmeel, of maizena is een bindmiddel.
Het zwelt op in water (of melk) en het bind het water, of de melk.

Daardoor wordt de pudding dik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In deze pudding zitten enzymen. Deze enzymen hebben allemaal een temperatuur waarop ze het meest werkzaam zijn. Dit heet de optimum temperatuur. Bij het warm maken of koken van de pudding gaan de enzymen dus werken en vindt er stofwisseling plaats. Door deze stofwisseling wordt de pudding dus ook dikker. Hoop dat ik je hiermee genoeg heb geïnformeerd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hierboven klopt. daarnaast wordt elke vloeistof dikker als je kookt (behalve water) omdat je daarmee het vocht er uit haalt (verdampt). dus hoe langer koken hoe dikker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt altijd ei gebruikt, ( ook in poedervorm in de instant pakjes). Wat doet een ei als je het kookt, juist : het wordt vast . het neemt een vaste vorm aan . Dus wat gebeurt er met eiwit en eigeel in pudding....