Is het eten van een rauwe aardappel slecht?

Ik eet al bijna heel mijn leven zo 2 rauwe aardappelen per week, soms meer, soms minder.. Ik heb er nooit last van gehad, maar weet iemand of dit nou eigenlijk wel of geen kwaad kan op langere termijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
41.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je een rauwe aardappel eten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet te vreten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet ook rauwe aardappelen, ook nooit iets slechts gemerkt. Als het niet mocht stond er wel een waarschuwing op.

Antwoorden (2)

Neen helemaal niet: het zetmeel dat in de aardappel zit, zit ingesloten in een granule; tijdens het koken gelatiniseert het zetmeel en hierbij komt eigenlijk de inhoud van deze granule vrij waardoor het amylose en het amylopectine (de twee polymeren die in zetmeel zitten; zijn op zich polymeren van glucose) beschikbaar worden voor vertering. Als de granules niet open gebarsten zijn, kunnen onze verteringsenzymen het amylose en amylopectine niet bereiken en wordt het zetmeel dus niet verteerbaar. De niet verteerde granules komen dan in de dikke darm terecht en daar gaan de darmbacteriën de granules beginnen afbreken en de overmaat aan polysacchariden die erin zit gaan beginnen verteren; resultaat: veel gasproductie : met als gevolg voor ons: krampen, flatulentie en zelf diarrhee denk ik.
Niet doen dus, want u zult het geen leuke ervaring vinden.

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/5865

Toegevoegd na 6 minuten:
Ja, het is slecht voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij er geen last van hebt is het niet slecht. Rauwe aardappelen zijn niet giftig, met uitzondering van de groene delen. Deze kunnen de giftige stof solanine bevatten. Maar de meeste mensen zullen toch problemen krijgen als ze rauwe aardappels eten.

Het zetmeel in rauwe aardappelen zit verpakt in granules waardoor het niet bereikbaar is voor de verteringsenzymes. Het betreft zogenaamd resistent zetmeel.

Wie rauwe aardappelen eet, kan te veel onverteerd zetmeel in de dikke darm krijgen waar het door de aanwezige bacteriën wordt gefermenteerd.

Dit kan aanleiding geven tot flatulentie en darmkrampen, eventueel zelfs tot diarree. Rauwe aardappelen eten is daarom af te raden.