Wat is het verschil tussen erwtensoep en snert? Is er wel een verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
13.8K

Antwoorden (7)

Dit is hetzefde, alleen een andere benaming
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is allebei hetzelfde.

Volgens van Dale’s etymologisch woordenboek komt snert uit het Fries. Het woord ‘snert’ en ‘snirt’ is in de betekenis van erwtensoep bekent sinds 1768.
Het is waarschijnlijk verwant aan het woord ‘sneirts’ dat met drinken te maken heeft.
"Met eenen sneirts" betekent: in één teug
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erwtensoep is de soep die je vers maakt. Die is echter lekkerder als hij de volgende dag gegeten wordt en dan wordt de erwtensoep dus 'snert' genoemd.
Indien je snert krijgt aangeboden is dit soep die de vorige dag gemaakt is en nu dus meer op smaak is gekomen.

Toegevoegd na 2 uur:
Ook zit er verschil in de bereiding. Erwtensoep wordt gemaakt van spliterwten, groenten en rookworst en in de snert gaat ook nog varkensvlees met spek en botten.
Deze snert wordt dan ook meestal de volgende dag gegeten, vooral omdat hij dan ook lekker dik geworden is.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmmm, ik krijg er trek in.... dat wordt 'm vanavond :)))
+
amc
12 jaar geleden
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/3954369/article6767634.ece
http://www.recepies.nl/index.php?option=com_garyscookbook&Itemid=26&func=rpdf&id=9', Ik weet niet beter dan dat dit zo is, ik heb dit vaker gehoord en gelezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel waardeloos dat ik geen vegetarische rookworst kon krijgen maar dan maar zo, hij is bijna af. Het water loopt me in de mond intussen... :P Perfect gespot dat verschil tussen erwtensoep en snert.
Zeg mensen doen niet zo flauw en begin eens met plussen hier! ;)
snert en erwtensoep worden beide gebruikt voor hetzelfde soepgerecht
Snert is volgens mij niet overal bekend als benaming voor erwtensoep omdat het streekgebonden is die naam
Net als spruitjes en kooltjes beide worden gebruikt als benaming voor een soort groenten alleen kooltjes is niet landelijk bekend als benaming
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen verschil. Snert is een ander woord voor erwtensoep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel verschil tussen snert en erwtensoep. Snert is een heel dikke soep waarin naast de gebruikelijke spekblokjes en rookworst ook een varkenshiel in mee is gekookt. De erwtensoep is een dunnere "magere" variant met alleen rookworst en eventueel magere spekblokjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snert is heel dikke soep met garnituur van varkensvlees, varkenspoten, rookworst en gekookte spek.
erwtensoep is dunner, dus minder of geen garnituur