Bedoel je die rode kermisappels op een stokje?

Daarvoor moet je appeljes wassen, grondig afwrijven, steeltje eruit en satéstokje erin steken.
500 gr. suiker met 1 eetl. citroensap en 6 el. water vermengen in een pannetje met dikke bodem, bij zwakke hitte laten smelten.
Iets van de siroop in een ander klein pannetje gieten en daarin goudbruin laten kleuren(karameliseren). Daarna teruggieten bij de andere siroop. Deze laat je nu bij sterke hitte inkoken tot hij dik vloeibaar is.
Als je wilt kan je er nu een voedselkleurstof bij doen.

Je kunt dan 6 appeltjes in de karamelsaus dompelen, waarbij je de appels draait en keert totdat ze helemaal bedekt zijn met de siroop. Doop ze direct na het karameliseren in ijswater, zodat de appels snel afkoelen en de karamel hard wordt. Leg ze op een met olie ingesmeerd bord om te drogen.
Is ook lekker om ze dan met geroosterde kokosrasp te bestrooien.

Als de karamel niet hard wordt bij de eerste appel, dan moet je nog wat langer in laten koken. Wel op tijd even testen opdat de siroop niet te stevig wordt.

Als toetje;

Smelt 30 gr. boter in een pannetje met dikke bodem. Roer hier de appelpartjes/stukjes doorheen en bak ze al roeren ca. 10 min. leg de deksel erop en verwarm nog eens 5-10 min. tot ze zacht zijn. Roer er dan 1 eetl. golden syrop, of rietsuikerstroop door en verhit tot de appel karameliseert.

Lekker is om er dan kruimeldeeg over te strooien. Hiervoor
meng je in een grote kom 125 gr. bloem,2 el. geraspte citroenschil, 1 snufje zout. Kneed er met je vingers 60 gr. boter in blokjes gesneden doorheen zodat je kruimels krijgt. Roer er dan 60 gr. bruine suiker doorheen. Zet dit deeg 20 min. in het vriesvak. Doe dit dus voor je de appel bakt.
Doe de appel dan op een bord en houd warm.
Maak de pan schoon en bak het kruimeldeeg op middelhoog vuur in 5 min. goudbruin, zonder te roeren.

Strooi de kruimels dan over de appeltjes.

Lekker met vanillesaus!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Door een appel te dopen in vloeibare karamel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verwarm de zakjes chocoglazuur eerst in warm water (zie ook beschrijving op zakje).
Knip de zakjes open en doe de chocoglazuur in een bakje en zet dat bakje in een grotere pan met warm water.

Was de appels en prik in iedere appel een eetstokje.
Doop de appel omgekeerd in de chocolade.
Haal de appel eruit en draai een beetje rond en strooi er wat versiersels op.

Deze traktatie is snel klaar en het is GEEN GEKNOEI met de chocoglazuur!
3 Zakjes Chocoglazuur was ruim voldoende voor 25 appels.

--------------------------

Verander chocoglazuur in karamelglazuur :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het zelf altijd zo: Suiker in een pan klein beetje water bij, even roeren, weer een beetje water bij, dan wordt het bruin dan giet ik het over de appel heen en klaar, pas op dat de suiker niet aanbrandt, dat is vies. succes x
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2 appels
1 mespuntje merg van vanillestokje
roomboter
4 el. basterdsuiker
4 el. calvados

- va­nillestokje openmaken, het merg eruit en in een beetje warm water wellen.
- appels in plakken snijden. Boter in een koekenpan verwarmen en de appel om en om bak­ken.
- suiker toevoegen, de pan goed schudden en de plakken appel lichtjes karamelliseren. Later vanille en calvados erbij doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt heel gemakkelijk zelf caramel maken. Er zijn 2 soorten caramel: Zachte, lichte, beetje fudge-achtige caramel, en heldere, gouden caramel. (deze is heel makkelijk!)
De eerste maak je als volgt:
250 gram kristalsuiker
50 gram boter
100 ml gecondenseerde melk
-Zet een bakje met ijswater klaar.
-Stop de helft van de suiker in een pan, verdeel evenredig over de bodem. Zet op een klein pitje en laat de suiker zachtjes smelten. Let erop dat je niet roert, anders krijg je suikerkristallen. Het smelten duurt een paar minuten. Beweeg de pan in een ronddraaiende beweging om alle suiker te laten smelten.
-Stop ondertussen de rest van de suiker, de boter en de gecondenseerde melk in een andere pan. Breng zachtjes aan de kook en laat een druppel in het ijswater vallen. Als dat vorm houdt (5 – 10 minuten) is de fudge klaar.
-Zorg dat de karamel en de fudge allebei even heet zijn (als ze allebei koken). Giet dan de karamel bij de fudge terwijl je roert met een houten lepel. Wij hebben dit met z’n tweeën gedaan zodat iemand kon roeren terwijl de karamel werd toegevoegd.
-Zet het vuur uit. Klop met een garde totdat je een dik, romig mengsel krijgt.

Heldere caramel krijg je zo:
Water en suiker verwarmen op middelhoog vuur (verhouding maakt niet echt uit). Steeds als het water verdampt is, voeg je weer nieuw toe, en dan goed roeren. Haal de pan van het vuur als het licht gekleurd is. (PAS OP: DE CARAMEL IS DAN HEEL HEET!!).

Doop een schone (geschilde) appel in één van de 2 soorten caramel en je hebt een gecarameliseerde appel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gekarameliseerde appel met kaneel

Bereidingstijd: 30 min

Ingrediënten voor 4 personen

4 zure appelen

100 gram kristalsuiker

solo boter

kaneelroomijs

kaneelpoeder

4 eidooiers

1,5 dl droge witte wijn

4 el bloemsuiker

1,5 el accaciahoning

Bereidingswijze:
1. Was de appel en snij iedere appel in 8 partjes. Bak ze in een weinig vetstof in een pan met anti-kleeflaag. Bestrooi met suiker en laat lichtjes karameliseren. Neem uit de pan en houd warm. Maak vervolgens de sabayon: klop de eierdooiers samen met de witte wijn, de bloemsuiker en de honing los in de kom, plaats in de au-bain-marie. Klop het geheel schuimig op tot een luchtige massa. Schik de appelschijfjes in waaiervorm op een bord. Mappeer met de sabayon en leg in het midden een bolletje kaneelijs. Werk af met een vleugje kaneelpoeder.

Toegevoegd na 53 seconden:
http://www.solo.be/nl/recepten/gekarameliseerde-appel-met-kaneel.htm