Waar komt de rage van Cupcakes ineens vandaan?

Cupcakes zijn al erg oud. Vroeger op de basisschool trakteerde ik wanneer ik jarig was vaak op cakejes in papieren vormpje, bestrooid met poedersuiker en discodip.
De laatste periode lijken deze cakejes helemaal terug van (misschien nooit) weggeweest te komen, in de meest bonte vrolijke kleuren.

Waar komt deze rage ineens vandaan?

12 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

Ze zijn al oud, de cupcakes en zeker in Amerika, '' dé bakermat! Pas toen iemand daar begon ze mooi te decoreren met een grote toef room in een rozre kleur, verkocht die zaak ineens meer cupcakes dan brood en werd het een geliefd gebakje.
Die zaak werd heel bekend in de omgeving en geen betere reclame dan mond-tot-mond reclame, dus werd die zaak steeds bekender buiten de omgeving.
Toen de favoriete serie op tv, in de jaren negentig, 'Sex in the City' de hoofdrolspeelsters daar cupcakes liet eten, was het hek van de dam en werd het een ware hype.
Door onze media zoals vooral internet, waait zo'n hype dan over en voilá, wij willen ook onze nostalgische gevoelens weer doen herleven, alleen mooier versierd en in felle kleurtjes. Wat is dan ook leuker voor vooral kinderen om zo'n gemakkelijke versnapering te maken die hun handjes relatief schoon houdt en die er heel feestelijk uit kan zien. Kijk maar eens op deze site;
http://www.cupcakesenmuffins.nl/category/toppings/botercreme-frosting/
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de omhulling waarin ze gebakken worden is zo makkelijk
in schoonmaak, van papier of dat zachte plastic, eenvoudige receptuur, de lol van het maken.

ik kreeg ze ok bij en feestje pasgeleden.
ook zelf taarten bakken is 'in'. workshops lopen goed.

Toegevoegd na 5 minuten:
zelf maken onderscheid zich ook denk ik,
de persoonlijke noot, ipv kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Ja inderdaad, je ziet overal nu ook die rubberen vormpjes tevoorschijn komen. Vroeger waren die er niet.
Maar liggen deze in de winkel omdat er juist veel vraag naar is? (oorzaak??) Of heeft de maker van die vormpjes deze bedacht, en daarmee alles weer niet leven ingeblazen? Ik vraag me dus af waarom je nu overal cupcakes ziet, veel meer dan voorheen, terwijl de cakejes al 200 jaar oud zijn (zullen lekker vers zijn dan ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nieuw leven ingeblazen dat aanslaat denk ik.
Ik vermoed, dat het weer zelf de keuken induiken en leuke en lekkere dingen maken, het gevolg is van de recessie : net zo goed als breien opeens weer in opkomst is...zelf maken is goedkoper dan kopen, dus aantrekkelijk, en de aandacht die eruit spreekt, de moeite die gedaan is, wordt op het moment door een andere mentaliteit heel erg gewaardeerd. En het is heel leuk om met elkaar iets te maken : (bijna) net zo leuk als naar een pretpark....

Een paar jaar terug was zelfgemaakt (truien of cakejes) truttig en volledig achterhaald : dat deed je niet. Maar nu is dat opeens weer anders, en worden zelfgemaakte dingen op prijs gesteld, zonder dat er een enorm prijskaartje aanhangt.