Kan je caramel maken met suiker, ongeklopte slagroom en eventueel water? Zo ja, hoe?

ik wil een kwarktaart maken met een bodem van cake en over die bodem een laag caramel.. hmm(:

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Het beste antwoord

Caramel maken.

Ingrediënten:

•Kristalsuiker (witte of bruine)
•Water
•ongeklopte slagroom

Bereiden:

Een beschrijving hoe je caramel maakt…

Zelf caramel maken kan je door suiker en water te verwarmen op middelhoog vuur.

De verhouding, is zo dat je steeds wat water toevoegd als je alleen nog maar suiker overhoud. Goed blijven roeren als je weer wat water toevoegd.

Haal het van het vuur af zodra het licht gekleurd is.

Pas op, de caramel is dan zeer heet!

Voeg nu voorverwarmde ongeklopte vloeibare slagroom toe, goed roeren.

Om figuurtjes/ vormpjes te maken kan je het beste de caramel eerst iets laten afkoelen waardoor het wat stroperig wordt.

Je kunt het beste de vloeibare (warme) caramel met een roerstaaf of lepel op een (bak)plaat deponeren in vormpjes.

Als de caramel dan gestold is kun je het zo van de plaat afscheppen.

Je zou ook de caramel op de onderkant van een soeplepel kunnen doen. Zo wordt het kransje hol en kun je het leuk over een bol ijs heen leggen.

Of in een Siliconen-muffinvormpje een klein bodempje gieten, het vormpje schuin rond draaien zodat alle zijkanten met de caramel besmeerd zijn en laten afkoelen in de koelkast.

Later haal je hier de vormpjes zo van af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Héél lang geleden op school, heb ik eens caramel gemaakt van alleen suiker maar kijk uit dat het niet verbrand. Héél zachtjes laten smelten en alsmaar roeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De lekkerste En gemakkelijkste karamel maak je op de Jamie Oliver-manier - maar het duurt wel effe :

Neem een blikje (of twee, of tien)gecondenseerde melk.
Zet ze -ongeopend !- in een pan helemaal onder water en breng aan de kook. Laat zachtjes koken (tegen de kook aan); duurt wel snel een uur of drie, maar je hebt er geen omkijken naar, en mislukken kan het niet. Ook geen zooi met aangebrande pannen.
Enne...als je meerdere blikjes maakt, heb je een voorraad die lange tijd houdbaar is.

Open maken en je hebt de perfecte caramel. Of je pakt gewoon een pot bebogeen natuurlijk ; veel supermarkten hebben dat nog. Hier in Duitsland kun je ook karamel kopen van het (jam)merk Bon Maman, maar die heb ik in Nederland nog niet gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, hoe vloeibaar is het dan als het afgekoeld is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrij taai / dik. Je kunt het smeren (warm beter dan koud) maar het loopt er niet van af ; een soort toffee-pasta achtige substantie. @Dezegebruikersetc....klopt ; eerst laten afkoelen. Maar ijskoud hoeft niet hoor, gewoon tot lauwwarm is goed.
Een heel eenvoudige manier en toch heel lekker is volgende;

Koop een zak karamel brokken ( vanille-fudge) en laat die smelten in een pan op laag vuur tot een glad mengsel.
Snel erop smeren en op laten stijven.

Roomkaramel maak je als volg';
Doe suiker in een pannetje met dikke bodem en giet er een beetje water bij. Laat dit doorkoken tot de suiker bruin wordt, roer er dan ongeslagen slagroom bij en doe het voorzichtig want de stoom is gloeiend heet. Roer en verwarm de slagroom tot alle suiker is opgelost.

De verhoudingen; 450 gr. suiker, 100 ml. water en 300 ml
slagroom.

Ook heel lekker (ik doe het zelf wel eens over cupcakes;
Giet de inhoud van 1 blikje gecondenseerde melk in een pannetje en doe er 75 gr. bruine suiker bij. Verwarm dit op een laag vuur zo'n 1-1½ uur tot het dikker en caramelkleurig wordt. Zorg dat je regelmatig even roert.
In het begin lijkt het of er niet veel gebeurt, maar dit verandert ineens heel snel. Zorg ervoor dat alles niet te bruin en stijf wordt want dan kan je niet lekker meer smeren. Laat na het aanbrengen op de taart enkele uurtjes opstijven in de koelkast of zet 1 uurtje in de diepvries.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je de roomkaramel maakt, zorg er dan wel voor dat de slagroom niet koud is maar zet heel even in de magnetron. Koud zo uit de koelkast gaat erg spatten omdat de karamel gloeiend heet is en de kans op schifting is dan ook aanwezig.

Toegevoegd na 13 minuten:
Oh ja, als je vanille-fudge laat smelten snijd het dan eerst klein. Dat gaat sneller.

Nog een tip; Als je hiervan overhoudt, smeer het dan eens tussen 2 simpele koekjes als biscuitjes of petit beurre koekjes, Lekker!
amc