Hoe stoof ik stoofperen?

Ik heb gieser wildeman peren geschild en in stukjes gesneden. Maar nu..,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
11.4K
Ritsuka
12 jaar geleden
Had je dat niet beter kunnen opzoeken voor je begon?
bamibal
12 jaar geleden
Internet stikt van de receptensites. Daar staat vast wel iets bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een beetje perenrood erbij kan helpen als je niet te lang wilt stoven, niet te veel wijn wilt gebruiken of ze nog net effe rooier wilt hebben. Recepten inderdaad meer dan te over op Internet. Dit is zoiets als vragen om een recept om aardappels te koken......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag meer af wat stoven inhoudt. Koken op laag vuur oid?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, stoven is juist net niet koken, maar heel lang tegen de kook aanhouden (80-90 graden) op een heel, heel laag pitje. Veel gasstellen kunnen niet eens zo laag ;dan moet je een vlamverdeler of sudderplaatje gebruiken, of je uitwijking nemen naar de oven. Neem liefst een pan met een hele dikke bodem.

Antwoorden (9)

Mijn recept;
Het liefst de peren heel laten, met stokje er nog aan, schillen.
Ondertussen in grote pan ;
Rode wijn ( beetje zoete), afhankelijk van aantal peren 1 of 2 flessen ( de peren moeten erin drijven), suiker, paar kaneel stokjes en paar kruidnagels.
Alcohol laten verdampen, peren erbij en laten pruttelen tot peren boter zacht zijn maar niet uit elkaar vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op Smulweb staan maar liefst 390 recepten voor stoofperen. Je kunt er rode wijn bij doen of bessensap. Hoeft niet per sé; het mag ook gewoon met water maar dan zien ze er na het stoven niet zo mooi uit als met wijn of sap. Verder kan je er kaneel, kruidnagels en citroensap bij doen en natuurlijk wat (vanille)suiker. Stoof ze 2,5 uur. Eerst aan de kook brengen en dan vuur laag.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nu net het probleem. Teveel keuze. Bedankt voor de uitleg!
ik doe er altijd een flinke scheut rode ranja door worden ze ook mooi rood
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schil alleen het geel van de schil van een citroen af met een dunschiller (het wit eronder is nl. bitter van smaak)
en knijp het sap boven een pan uit. Doe de schil hierbij,
175 gr. suiker en 2 kaneelstokjes. Schenk hier 1 fles witte wijn bij en zet de peertjes hier rechtop in (als het steeltje er nog aan zit).
Breng zachtjes aan de kook en stoof ze op heel zacht vuur in 45 min. gaar met het deksel schuin op de pan.
Controleer met een scherp mesje of de peertjes gaar zijn.
Laat ze in het vocht afkoelen.

Je kunt ze ook in een pan doen en zorgen dat ze onder water staan. Doe er dan 4 eetl. suiker, 1 kaneelstokje,
1 stukje citroenschil en 1 dl. rode wijn, bessensap of cassis (is ook lekker!) bij. Breng aan de kook en zet het vuur op zijn laagst. Laat ze zo 2½-4 uur stoven.
Ze zijn nu mooi rood en gaar en haal ze uit de pan.
Het vocht kan je nu evtl. binden met in water opgeloste maizena.
amc
12 jaar geleden
Ingrediënten:

voor Grootmoeders stoofperen recept

•ca. 1 kg stoofperen

•3 dl water

•5 cm pijpkaneel

•citroensap

•50 gram suiker

•10 gram aardappelmeel

Bereidingswijze:

van Grootmoeders stoofperen recept

•Peren schillen, in vieren delen en klokhuizen verwijderen.

•Peren opzetten met het pijpkaneel, de suiker en een scheutje citroensap.

•Lekker laten stoven (45 minuten tot 4 uur)

•Vocht binden met het aardappelmeel

•Pijpkaneel verwijderen

Aanvullende info bij dit recept:

Dit recept is geschikt voor: 4 personen
Geschatte tijd die nodig is voor het klaarmaken: 2 uur
Na 45 minuten stoven zijn ze gaar, om ze rood te krijgen moeten ze zeker 4 uur stoven Lekker met ijs als toetje, of voor er bij, naast een andere groente. Kan warm of koud gegeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stoofperen kunnen niet mislukken als je ze zachtjes laat stoven in water met kaneel en een flinke scheut AZIJN.

Jawel. Dat is het echte geheim van grootmoeder. Dat hoeft ook geen rode wijnazijn te zijn, die peren worden rood(achtig) van het zuur. Te weinig suiker is niet erg, je kunt altijd nog 'naar smaak' toevoegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaneel, kruidnagel, rode wijn en vooral geen suiker! De meeste peren hebben dat niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Men laat de peren altijd heel lang stoven om ze roodbruin te laten worden.
Ikzelf kook de peren met suiker en kaneel tot ze gaar zijn, zet het vuur uit en laat ze ( een nacht) staan..... Ook dan zijn ze mooi rood, en het bespaard veel energie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaapie, vergeet er niet voldoende drank bij te gieten! Ook lekker bij de BP