Kan ik hier aparte azijn van maken, en zo ja, welke en hoe dan?

Ik heb vlak voor de "zomer" in Duitsland 10 flessen azijn gekocht voor het inmaken van de augurken. Door het natte zomer zijn zo goed als alle augurken verloren gegaan en ik zit dus nu met al die flessen azijn. Ik wil daar eigenlijk nu wel wat aparte azijnsoorten van maken, met kruiden enzo erin.

Het is Wein-Branntwein-Essig

1/4 aus Wein, 3/4 aus Branntwein

Kan ik hier aparte azijn van maken voor dressings oid? En hoe kan ik dit dan het beste doen? Wat is dan lekker om hiermee te maken?

Toegevoegd na 4 minuten:
PS. Ik wil ook graag weten of ik dit dan in flesjes met een metalen dop kan doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Lekker is het om er een knoflookazijn van te maken door er knoflookteentjes of -extract aan toe te voegen. Hij is erg smaakintensief en hartig, dus je moet hem wel spaarzaam doseren. Erg lekker bij vissoepen, pikante vleessauzen, Italiaanse gerechten en witte koolsalades.

Door er vruchten of het extract ervan aan toe te voegen wordt de azijn licht zoetig en is heerlijk in bladsalades met gebraden konijnstukjes.Hij is namelijk perfect bij wild-en lamsvlees. Te denken valt aan vooral frambozen, aardbeien en bosbessen.

Je kunt er ook goed verse groene peperkorrels in doen.
Hij is intensief, pikant en hartig en ideaal in een dressing voor groentesalades. Smaakt erg goed in vissauzen, yoghurt dressing voor gevogeltesalades of om vlees in te marineren.

Natuurlijk is ook kruidenazijn ervan te maken. Het kan met dille, salie, estragon, thijm, gemengde kruiden of provencaalse kruiden worden gearomatiseerd. Heeft een kruidig aromatische smaak en is erg geschikt voor saladedressing en om vis in te maken of voor gevogeltegerechten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt er beter geen geheel metalen dop op doen vanwege de oxidatie. Je kunt er dan wel een kurken plakje ter bescherming in leggen, zodat het metaal niet met het zuur in aanraking komt.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gewoon met een fles proberen.
zoek een recept op internet(zelf kruidenazijn maken)
Als je nu tenminste nog genoeg verse kruiden kunt vinden.
Of je koopt op de markt kleine komkommertjes of zilveruitjes die je inmaakt
anneliez