Wat is een goed recept voor hamburgers gemaakt van gehakt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Antwoorden (7)

Het belangrijkste voor ';echt lekkere hamburgers, is dat het vlees goed fijngemalen of liefst zelfs dubbel gedraaid is. Je kunt dat, als je geen vleesmolen hebt, vaak prima door de slager laten doen. En anders gewoon heel lang kneden. Gebruik liever geen gehakt uit de supermarkt ; dat is vaak bevroren geweest, en laat erg lang vocht los, zodat je hamburgers koken in plaats van bakken.

Of je voor rundergehakt of half-om-half kiest is een kwestie van smaak, maar neem geen te mager gehakt en zeker geen tartaar. Ongeveer 20 % vet is voor hamburgers ideaal (Het meeste daarvan bak je er overigens weer uit).

Kruid het gehakt naar smaak met zout en (vers gemalen zwarte) peper , eventueel wat knoflook- en/of uienpoeder en een scheut tomatenketchup. Een deel van het zout vervangen door bouillonpoeder of ve-tsin zorgt voor een iets spannendere smaak. Dat is de basis ; daarop kun je natuurlijk naar smaak en hartenlust variëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gehakt met paprikakruiden en ui snippertjes mengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mexicaanse burgers is ook lekker als je van pittige burgers houd.
wat klein gesneden jalapenos er doorheen(verder het gehakt gewoon kruiden met gehakt kruiden ei en paneermeel., en op de burger in plaats van ketchup guacamole.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn geheime hamburger-ingrediënt is worcestersaus.
Ik ben nooit zo van het precies afmeten, maar je moet er zeker niet te veel van gebruiken, want de smaak is erg sterk.
Verder flink wat peper en zout erdoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
500 g rundergehakt, 10 g gehaktkruiden (als ze met zout zijn dan geen zout toevoegen), 1 teen geperste knoflook, 1 fijn gesnipperd uitje, 1 ei en paneermeel. Alles doorelkaar mengen tot een mooie substantie dat je er een mooie ballen van kunt maken (ik haal 8 hamburgers uit deze hoeveelheid)
In boter aanbraden totdat de buitenkant mooi bruin is.
als ze aan de binnekant nog een beetje rose zijn is niet erg want het is rundergehakt, maar ik denk dat ze wel gaar zijn als je beide kanten mooi bruin hebt.
Broodje hamburger beleg ik als volgt: wit bolletje, beide kanten (binnen) insmeren met wat mosterd, op het onderste deel wat sla (ijsberg wordt minder snel slap), de hamburger eropleggen,wat kaas erop, wat dunne plakjes tomaat, wat ringen rauwe ui en wat ketchup en mayonaise erop.....hou een bord en servet bij de hand wat het is een geklieder van een jewelste..maaaar errrug lekker!!! om letterlijk je vingers daarna bij af te likken!
eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je koopt bij de supermarkt een portie gehakt en kneed er bolletjes van, dat doet m'n moeder ook altijd, heel handig.
Ik hoop dat je er wat er hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees hier meer eenvoudige recepten, ikzelf maak hamburgers uit de turkse keuken.
Bij 500 gram (lams/runder) gehakt, is dit recept ook erg lekker:

500 gram gehakt
een halve ui, klein gesnippert
2 teentjes knoflook, fijngeperst of in hele kleine stukjes
gesneden
1 ei
1 theelepel zwarte peper
een halve theelepel zout
1 theelepel fijngemalen komijn
1 theelepel gehaktkruiden

Toegevoegd na 2 minuten:
Cayennepeper zou je bij voorkeur ook kunnen voegen, als je een wat pittige burger hebben wilt.
Daarnaast kan je ook ketchup voegen, ook bij voorkeur.