Kun je gehakt van tevoren aanmaken?

I.v.m. weinig tijd vanmiddag wil ik alvast het rundergehakt aanmaken voor de gehaktballen van vanavond. Kan dat wel zo lang van tevoren omdat er ook een rauw ei en melk bij door moet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je moet eea gewoon lekker in de koelkast zetten. Eventueel kan je ook de gehaktballenalvast braden en vanavond gewoon op rustig vuur opwarmen, maar dan moet je gedult hebben anders drogen ze uit. Ziek worden gebeurd door ziektekiemen die groeien in je eten. Snelle groei bij bacterien is elke 20mins verdubbelen, en dat is bij kamertemperatuur. Als het warm,er wordt gaat het sneller. Bij koelte minder snel, en bij vriespunt gaat het vaak vrijwel terug naar 0 delingen per dag. Koel wegzetten en je hebt geen enkel probleem. Rauw ei is geenenkel probleem. Denk maar aan mayonese, wat niets anders is als ei met olie opgeklopt.

Ik doe het al jaren zo en het is nooit een probleem, mits je de aangemaakte gehaktballen in de koelkast bewaard.

Ja hoor ... en het handigst zou zijn om ze alvast te braden, zodat je ze vanavond alleen maar hoeft op te warmen. Lekker!

Zoals je aangeeft wil je ze vanavond klaarmaken. Dan is er geen probleem. Bovendien zullen eventuele bacteriën bij de bereiding sowieso gedood worden.

Dat gaat prima,en als je ze even aanbakt,rondom,dan ben je vanavond binnen een half uur aan het eten.

Dat is geen enkel probleem. Als je het gehakt klaarmaakt, maak er dan ook alvast ballen van, nog sneller. Ook handig: voor de soep draai ik balletjes met peper, zout en nootmuskaat, die ik dan in porties invries.

Dat kan,als je het daarna maar koel bewaart!

Ja hoor dat kan heel goed, bovendien als je het gehakt in de koelkast bewaard zal het hierdoor ook steviger van worden. De vorm beter behouden en het zal minder snel aan de bodem van de pan vastplakken.

Ja...hoe dacht je dat dat in de horeca ging? Of instellingskeukens?

Dat kan prima, als je het maar koel bewaard :)

Juist lekker, dan kunnen de smaken lekker intrekken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100