Wat is het dat het grijs naar roze kleurt tijdens het bakken van garnalen?

Ze zien er ineens een stuk appetijtelijker uit wanneer je ze bakt.

Hoe kan het dat ze tijdens het bakken van vies grijs naar aantrekkelijk roze verkleuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
5.8K

Het beste antwoord

De roze-rode kleur van gamba’s, garnalen en kreeften is te danken aan het pigment astaxanthine. Een carotenoïde die ook microalgen, gist, krill, zalm, forel en flamingo’s aan een vrolijke blos helpt. De kleurstof is een antioxidant en draagt in voedingsmiddelen het E-nummer E161j. Natuurlijk of kunstmatig geproduceerd astaxanthine wordt veel toegepast in visvoer, vooral om de kleur van kweekzalm op te peppen. De kleur die schaaldieren in levende vorm aannemen is het gevolg van de inbedding van dit pigment in maskerende eiwitketens. Bij verhitting gaan deze eiwitten kapot en komt de rode kleurstof vrij. Dit zorgt voor de roodverkleuring en vormt het simpele antwoord op de gestelde vraag.