Hoe maak ik veel gevulde eieren ineens(zie uitleg)?

Ik moet voor zaterdag voor iemand ca. 30 gevulde eieren maken. Ik heb er nog nooit zoveel tegelijk gemaakt dus ik wil me daarop wel graag voorbereiden.

Ik wil de eieren een dag van tevoren al koken, maar hoe bewaar ik ze dan het beste, in de schaal of gepeld (in water)?

Ik heb wel eens gelezen dat wanneer je de dooier precies in het midden van je ei wilt hebben dat je dan de eieren per dag om en om moet draaien. Heeft dit nog nut als dit al zaterdag zo moet zijn en ik de eieren vandaag zou halen?

Ik houdt er bij mijn eigen gevulde eieren altijd rekening mee dat er een aantal niet geschikt zijn voor het vullen (te dunne randjes ed), maar dat is dan maar een kwestie van een paar eieren bij meekoken voor de zekerheid, maar hoe doe je dat met zoveel?

Toegevoegd na 1 minuut:
Alle andere handige tips zijn ook welkom...

Toegevoegd na 3 minuten:
En moeten er 40 zijn, sorry

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.1K

Het beste antwoord

Een ongepeld hardgekookt ei blijft in de koelkast 4 dagen goed. Hardgekookte eieren kun je evtl. gepeld in een schaal water bewaren.
Koop ze zo vers mogelijk want dan is de luchtkamer nog klein en zit de dooier nog mooi in het midden.
Bewaar ze koel, beschut tegen licht en vocht. Ver van sterk ruikende etenswaar, want de poreuse schaal neemt de lucht van uien, vis etc. aan en dit trekt dan door het ei. Bewaar ze het best in de originele verpakking in de koelkast met de spitse kant naar beneden. In de punt zit nl. de luchtkamer en deze houdt de dooier in het midden. Zit de luchtkamer bovenin dan drukt deze de dooier naar beneden. Dus zet ze nooit met de punt naar boven.
Hoe krijg je het nou voor elkaar dat de dooier na het koken in het midden zit? Eigeel is lichter dan eiwit en als je het gewoon laat staan in de pan, zal de dooier uit het midden raken. Maar als je tijdens het koken met een houten lepel ( geen metalen want die wordt snel heet bij zoveel eieren) de eieren in beweging houdt en door de pan laat rollen, zal de dooier in het midden blijven.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze waren heel erg lekker en heb veel complimentjes gekregen, pfff! ;-)

Andere antwoorden (5)

Je kunt de eieren bewaren in een schaal water..
De rest is niet zon schokkend verschil.
Of je er nu tien of honderd maakt..allemaal hetzelfde dus..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de eieren gewoon vrijdag koken, en pellen en vervolgens in een shcaal met plastic erover in de koelkast.

De dooier in het midden heb ik nooit gedaan. Bij ons zit de dooier egenlijk altijd mooi in het midden. De eieren staan bij ons met het 'scherpe' kantje naar boven in de koelkast, en we koken in ruim water, zodat de eiren een beetje draaien tijdens het koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn dus 15 hele eieren? Ik maak regelmatig gevulde eieren voor feestjes enzo. Ik kook ze n dag vantevoren, zoals jij al zegt altijd een paar meer voor eventuele ongelukjes:). Ik doe verder geen bijzondere dingen met de eieren. De dag van het feest pel ik ze, maak 3 verschillende vullingen, voor het vullen gebruik ik 3 verschillende spuitzakjes(heb geen zin om deze tussendoor schoon te maken:) ik leg deze eieren op zo`n bord speciaal bedoeld voor deze eierhapjes, vul deze en met, ik schat, 30 minuten ben ik klaar. Succes met de bereiding!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dooier krijg je mooi in het midden als je de eieren tijdens het koken af en toe draait. Zelf zou ik de eieren liever ongepeld bewaren in de koelkast dan blijven ze mooi rond. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou de dag ervoor ze koken en dan in een schaal in de koelkast en de volgende dag de eieren klaar maken zoals je gewend bent