Hulp gevraagd bij gamba's (zie uitleg)?

Ik heb pas voor het eerst een zak diepvries gamba's gekocht. Aangezien ik deze nog nooit gemaakt heb wilde ik met een eenvoudig ovenrecept beginnen. Deze gamba's zijn rauw, ongepeld, en ontdarmd.
Ik heb al wel een paar recepten gevonden die mij wel lekker leken, maar dan gaat het om verse, gepelde, en ontdarmde gamba's.

Mijn vraag is dus: hoelang moeten gamba's ontdooien? Die van mij zijn dus al wel ontdarmd, maar hoe moet ik ze dan pellen?

Be easy on me please want gamba's zijn niet mijn ding, ook niet om te eten. Ik heb ze enkel gekocht omdat een aantal gezinsleden ze zo lekker vindt, dus ik moet al heel wat waarmaken :-/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.5K

Het beste antwoord

Eerst de kop eraf halen en dan kan je het pantser er ook makelijk afpellen.

Kijk eens op dit filmpje, daar wordt het goed uitgelegd.
http://www.youtube.com/watch?v=UJPDtfGipUo

Toegevoegd na 19 minuten:
http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/wok-met-gambas-broccoli-en-dragon

Of je kunt ze lekker wokken!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reken een uurtje of 12 voor het ontdooien dan zit je altijd goed. Als ze niet goed ontdooid zijn, dan gooi je straks water in de pan en dat wil je echt niet meemaken; dan zit je hele keuken vol met oliespetters :-(

Andere antwoorden (3)

Lekker marineren in de olijfolie en knoflook uurtje laten liggen en dan in de pan heerlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reken op 5 gambas per persoon. Ontdooi dat aantal in de ijskast een dag tevoren. Snij rooie pepers fijn en knoflook ook, hoeveelheid afhankelijk van waar de eters van houden.
Maak olie heet in een koekenpan en bedek de bodem met garnalen. Voeg de pepers en knoflook toe. Draai de gamba's om. Ze zijn roze, dus gaar. Direct opdienen met stokbrood. Dan de volgende portie idem dito.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de gamba's het beste in de koelkast laten ontdooien. 's-Morgens alvast uit de diepvries halen en in een schaaltje leggen. Als je ze gaat gebruiken goed uit laten lekken en even afdrogen op een stuk keukenpapier. Op een hoog vuur een flinke laag olijfolie heet laten worden in koekenpan, per persoon 3 teentjes knoflook (al dan niet in plakjes) toevoegen, dan de afgedroogde gamba's in de olie en flink wat peper uit de molen er overheen malen. Een halve minuut laten bakken, de gamba's met een houten lepel omdraaien (roeren) en nog heel even bakken totdat ze mooi roze zijn. Serveer ze zo uit de pan of eigenlijk zelfs in de pan. Stokbrood erbij en een lekkere salade. Bij het staartje uit de olie pakken, ze lekker afhappen en het staartgedeelte leegzuigen en wegleggen (dus niet opeten ;-). Dit is echt niet eng, snel klaar en heerlijk. Het stokbrood kan je in de knoflookolie dippen. Succes ermee en wat lief van je, dat je dit voor je gezinsleden wil gaan maken! In Spanje heet het Gamba's al Ajillo (garnalen met knoflook) en het is daar een veel gegeten voorgerecht of lichte lunch. Ik eet het graag als maaltijd, met een flinke bak rauwkost.