Hoe meng je gesmolten chocolade met boter tot een homogeen mengsel?

Toegevoegd na 13 uur:
Ik heb de chocolade au bain marie gesmolten, daaraan heb ik warme slagroom toegevoegd. Zeer goed geroerd. Boter erin laten smelten. Goed geroerd. Evengoed blijft de boter er als een laagje op liggen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
14.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke chocolade en voor welke toepassing?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe presteer je dat?
Geef even de hoeveelheden die je gebruikt hebt, blijkbaar klopt daar ergens iets niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, ik zie nu pas uw eerste reactie. Dan voor beide reacties.
Ik heb 180 gram Green & Black 70% chocolade gebruikt, 200 gram slagroom, 30 gram whisky en 40 gram boter. Volgens recept van Kees Raat slagroom met whisky en een snufje zout aan de kook gebracht, chocolade au bain marie gesmolten, warme slagroommengsel erdoor, boter toegevoegd. Toen goed geroerd, maar met dus een laagje gesmolten boter als resultaat boven op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Dan" moet zijn "Dank".
De bedoeling was een ganache te maken als vulling voor bonbons. De gestolde boter heb ik later kunnen verwijderen en evengoed was het resultaat in de bonbon lekker. Maar ik zou het graag op de juiste manier doen. Vanochtend heb ik het op de manier gedaan die zazoe als antwoord indiende en dat lijkt een stuk beter gelukt.

Het beste antwoord

ingrediënten
1 dl volle room
50 g boter
200 g donkere chocolade

bereiding:
Neem een maatbeker en meet de hoeveelheid room af. Breng de room vervolgens aan de kook in een pannetje.
Weeg de nodige hoeveelheid boter en voeg ze toe aan de room. Laat de boter smelten in de warme room.
Tip: Je kunt creatief zijn en bv. een steranijs meekoken in de room voor een lichte anijssmaak. Het is allemaal afhankelijk van je persoonlijke smaak.
Breek de chocolade in stukjes en doe ze in een mengkom.
Giet de kokende room met gesmolten boter op de stukjes chocolade. Meng met de garde tot de chocolade gesmolten is. Het resultaat is een ‘ganache’, en dat wordt de vulling van de truffel.
Meng het chocolademengsel en dek het af met een vel vershoudfolie. Je mag de folie tegen het mengsel aan drukken. Laat de vulling opstijven in de koelkast. Dit duurt minstens een uur.
Zie filmpje in bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is heel goed gelukt en veel simpeler uit te voeren.

Andere antwoorden (3)

dat kun je het beste u bain marie doen. Je zet een schaal in een pan met warm water (tegen de kook) en doet daar de stukken chocolade in. Als die helemaal gesmolten zijn, voeg je de boter toe, in kleine porties en roeren tot die helemaal met de chocolade vermengd is voordat je de volgende portie toevoegt
Pas op dat de schaal die je gebruikt niet kan klappen, het handigste is een kunststof beslagkom
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Anneliez voor je antwoord. Ik had het gedaan zoals je beschrijft, echter de boter blijft bovenop drijven, het mengt niet. Heb je nog een tip hiervoor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goed blijven roeren terwijl het weer afkoelt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verkeerde manier.
ik doe het meestal op deze manier
breek de chocolade in stukjes
Smelt in een pannetje de boter al roerend op een laag vuurtje. Neem de pan direct van het vuur als de boter is gesmolten. Laat de chocolade brokjes/stukjes al roerend in de boter smelten en laat dit mengsel afkoelen tot lauw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juiste manier, eerst de boter smelten.
amc
11 jaar geleden
En de slagroom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er koud doorheen scheppen.
Roer altijd koude chocolade door hete vloeibare ingrediënten, of voeg de hete vloeistof in één keer toe in plaats van beetje bij beetje.

Een goede methode is ook;
Breng de slagroom op halfhoog vuur aan de kook en roer er, van het vuur af, de chocolade doorheen tot deze gesmolten is. Zorg wel dat je een pannetje met dikke bodem hebt.
Als je een gladde chocoladesaus hebt, roer je er nu de boter in stukjes gesneden(en evtl. cognac of likeur) door.

Toegevoegd na 17 minuten:
Laat de boter nooit smelten maar roer het zacht. Door te smelten krijg je te veel vet.
amc