Wat is een lekker bijgerecht bij beef rendang?

Behalve rijst.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
48.6K

Het beste antwoord

Als bijgerecht voor Indonesische gerechten gebruik ik vaak Zoetzure komkommer of een Indische groente-vruchtensalade.

De recepten:
Zoetzure komkommer

- 1 middelgrote komkommer
- 1 eetlepel wijnazijn
- 1 eetlepel bruine basterd suiker
- 1 mespunt sambal oelek
- zout

De gewassen komkommer in de lengte schillen, zodat er 1 centimeter brede witte en groene strepen ontstaan. De komkommer in dunne plakjes schaven, met wat zout bestrooien en dit enkele minuten laten intrekken.
Suiker, zout en sambal oelek door de azijn roeren en het sausje over de komkommer schenken.
Voor het opdienen minimaal 1 uur op een koele plaats laten staan, zodat het goed kan intrekken.

Indische groente-vruchtensalade:
- 1 komkommer
- 2 zachtzure appels
- 1 peer
- 200 gram worteltjes
- 1 doosje aalbessen (indien verkrijgbaar)
- 3 eetlepels pindakaas
- sap van een 1/2 citroen
- 4 eetlepels vloeibare honing
- 2 theelepels sambal oelek

Maak een sausje door de pindakaas los te roeren met het citroensap en de honing.
Roer er de sambal door.
Schil de komkommer en snijd deze in plakjes.
Was de worteltjes en snijd ze in reepjes.
Schil de appelen en de peer en snijd deze in kleine blokjes.
Ris de aalbessen en was ze.
Meng de groenten en vruchten goed door elkaar en giet er dan het sausje over.
Schep alles goed om en laat de salade in de koelkast minimaal een uurtje trekken, zodat alle smaken zich goed kunnen mengen.
Schep de salade voor het serveren nog eens om.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! klinkt goed!!

Andere antwoorden (6)

Atjar tjampoer. En boontjes met kokos.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind ik ook +1
Sajoer lodeh of goreng boontjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is sajoer lodeh??
Amadea
12 jaar geleden
Dat is vegetarische groentesoep op basis van kokosmelk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okee dankje
Ik eet het altijd met gekruide sperziebonen/peultjes/kouseband. Gewoon kruiden met wat je lekker lijkt, een uitje en een beetje Sambal Badjak
bamibal
12 jaar geleden
Gado-Gado
Gebakken banaan
Seroendeng
Sambal
KomKommer
Pindasaus
Kroeproek
Atjar
Gecurriede roerbak spitskool
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spruiten. Nee niet lachen, echt.
Maar dan iets andere bereiding dan standaard.

Spruiten eventjes kort koken, en in het water 2 eetlepels suiker doen. Na 2 minuutjes koken afgieten,
dan de spruiten doorsnijden, olie in een wok of braadpan, stukjes ui (halve ui) even fruiten, dan een scheut Ketjap in de pan doen en de spruiten even wokken. Werkelijk heerlijk en je zet eens wat anders op tafel dan de standaard bijgerechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lust eigenlijk geen spruiten, maar dit is wel een origineel idee. Mischien dat ik het ga proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@platje: Ik ben ook niet dol op de standaard spruiten. Maar juist als je ze kookt met flink wat suiker, geven ze uiteraard een lekkere zoete nasmaak.
En met het wokken in ui en ketjap doet de bittere smaak die spruiten soms kunnen hebben teniet. En, mocht je er van houden, je kan aan de wok wat chilipepertjes (of chilipoeder) toevoegen. Dan krijg je een mooie smaakwisseling van pittig en zoet. Hoe dan ook, eet smakelijk alvast! @burbuja, dat is denk ik een heerlijke combi! Ga ik ook eens uitproberen
rijst vervangen door nasi kuning (=gele rijst)

als bijgerechten:

sambal goreng telor
sambal goreng kecap tahu
frikadel jagung
krupuk
sambal boontjes
Atjar tjampoer