is iets bakken in veel vet en het nadien met keukenrol afdeppen even mager dan iets bakken in weinig vet?

Iets bakken met weinig vet in een antikleefpan vind ik niet altijd even lekker : het wordt droog en niet gelijkmatig bruin.
Ik vroeg me nu af als ik iets bak (zoals vanavond : een veggie schnitzel) in meer vet en nadien zorgvuldig met keukenrol het vet zoveel mogelijk opslorp, ik dan niet ook een magerder gerecht heb. Dus of dit al dan niet (veel) vetter is dan iets dat met weinig vet werd gebakken.

Toegevoegd na 4 dagen:
twee nuttige antwoorden, kan helaas geen "'beste" kiezen uit de twee. bedankt in ieder geval, ik geef jullie allebei een plusje.

12 jaar geleden
in: Koken
3.5K

Antwoorden (2)

Het is uiteraard minder vet dan met veel vet bakken en het niet afdeppen, maar over het algemeen nog een flink stuk vetter dan zonder of met weinig olie bakken. De meeste dingen zuigen het vet namelijk in zich op, en dat krijg je er dus niet vanaf gedept.
Het verschilt natuurlijk per ingrediënt of het veel vet opneemt of redelijk weinig, veggie schnitzels nemen meestal behoorlijk wat vet op.

Het droge van de burger kan je natuurlijk compenseren door de rest van de maaltijd wat vochtiger te maken (bijvoorbeeld met saus, tomatenpuree bijvoorbeeld bevat nauwelijks extra vet of calorieën). Maar bedenk ook: vet is niet per definitie slecht, ook vet hebben we nodig. Maar als je voor de rest al genoeg vet binnenkrijgt, is het inderdaad wel verstandig om het vet tijdens het bakken te beperken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kan ook eens experimenteren met bakken in de oven. Als je het op het rooster legt, heb je geen olie nodig. Het wordt meestal wel iets droger dan bakken met veel vet, maar wel minder droog dan in een pan zonder vet bakken. Het lijkt alsof er in sommige veggieburgers van binnen vet zit dat in de oven naar buiten wordt getrokken ofzo. Geen idee hoe dat werkt hoor, maar ik merk dat veel burgers in de oven zonder olie bijna even lekker worden als in de pan met veel olie.
Het verschilt wel per product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit scheelt wel degelijk.

Wanneer je een product bakt in veel vet trekt het vet in het vlees en door te deppen krijg je het grootste gedeelte van dit vet er niet uit. Het afdeppen van het vlees scheelt absoluut, maar een groot gedeelte van het vet (dat in het vlees trekt) krijg je er niet uit door het vlees af te deppen.

Een eventuele oplossing zou een stoompan kunnen zijn die geen gebruikt maakt van olie (zoals de Actifry van Tefal). Deze pannen stomen het gerecht klaar en maken geen gebruik van olie of vet. Hoewel het vlees vaak een minder mooie kleur krijgt dan wanneer het gebakken wordt in vet, smaakt het (naar mijn mening) minstens zo goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een acty fry kun je geen vegaschnitzel of een stukje vlees bakken. Daar is 'ie niet voor geschikt en ook niet voor bedoeld.
De acty fry is er voor het vetarm bakken van aardappeltjes of kleine hapjes, en voor het maken van vetarme sauzen zoals bv spaghettisaus met gehakt.
Kimath
12 jaar geleden
Wij hebben thuis een Airfryer van Philips en hebben er eens heerlijke gemarineerde kippenpootjes in gemaakt. Je kunt er allerlei soorten vlees prima in maken, en ik vind persoonlijk dat vissticks een stuk beter smaken uit de Airfryer dan uit de koekenpan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Baktosept: Weet je toevallig ook of iets dat daarin gebakken wordt erg anders smaakt dan gebakken in een pan met antiaanbaklaag zonder vet (of met weinig vet)?
@skusme: Waarom is ie daar niet geschikt voor, wat gebeurt er dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een actifry, kippenpootjes zijn iets anders dan een vegetarische burger of een biefstuk.
Als het compact, stevig en klein is, kun je het erin bakken.
Trouwens niet geheel vetarm, een beetje vet moet je toch toevoegen, maar je hebt maar weinig nodig.
Een actyfry draait rond, en het is de truc van het apparaat dat daardoor het te bakken procuct gelijkmatig bakt.
Gooi je er toch een grote lap vlees in of iets dergelijks, dan draait het niet goed door, wordt ongelijkmatig gebakken (stukje rauw, stukje uitgedroogd gebakken) en is gewoon niet meer lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb me vergist: Ik wist niet dat in de Actifry van Tefal wél vet moet. Wij hebben zelf ook de Airfryer van Philips en daar hoeft inderdaad helemaal niets in. We hebben er vanalles in gebakken: van aardappeltjes tot kroketten, schnitzels en hamburgers. Alles wat we er in bakken smaakt minstens net zo goed als het bakken via de "gewone" weg. Ik heb geen idee of bepaalde dingen er niet in mogen, wij zijn zo eigenwijs om alles er gewoon in te mikken en tot noch toe heeft het allemaal prima gesmaakt. @Fynnya: Ik durf niet te zeggen of het bakken in een Airfryer hetzelfde smaakt als het bakken in een pan zonder vet. Ik denk dat je het ongeveer met elkaar kunt vergelijken. Het grote voordeel is wel dat je een tijd instelt en vervolgens iets anders kunt gaan doen, net als met een frituurpan.