Waar vind je professionele (keuken) messen slijpers?

Mocht ik ooit mijn keuken messen willen slijpen door iemand met de juiste apparatuur, waar vind ik zo'n persoon. Het eerste dacht ik aan een schoenmaker, enige algemeen voorkomend beroep wat ik me kan voorstellen die het eventueel zouden aanbieden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slagers en kappers moeten ook hun messen laten slijpen (kappers snijden soms ook). Misschien kun je het eens aan je slager of kapper vragen. Is maar een ideetje.
Overigens, scharensliepen slijpen ook messen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je messen je lief zijn slijp je ze zelf. Voor een paar tientjes schaf je een setje slijpstenen aan. Met de meest grove slijp je het lemmet weer in model en met een paar fijnerkorreliger stenen in volgorde polijst je de snede totdat je een stuk papier moeiteloos in repen snijdt. Bronnen:
- http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-slijpen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals voorgaande antwoorder ook zei; zelf doen is praktischer.
Je kan een wetsteen kopen voor het slijpen (ruwe + gladde kant) en een aanzetstaaf, met de laatste kan je je messen bijhouden, elke keer voordat je ze gebruikt.
Bij Oldenhof in Zwolle (gespecialiseerde kookwinkel) hebben ze ongetwijfeld dit soort dingen.
Gewoon zelf doen joh :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, Ik weet niet precies wat voor keukenmessen het zijn, maar je kunt ook gemakkelijk zelf een messenslijper-blok halen. Dit is gemaakt van een soort steen ('t is grijs van kleur). Als men het slijpen op de juiste manier doet, bespaart het misschien wel vele euro's, dan wanneer je het door een professioneel iemand laat doen. Misschien een tip. Succes.

Antwoorden (4)

Eet je wel eens wat vaker in een bepaald restaurant, dan zou ik daar vragen of ze het kunnen doen voor je.
Misschien zou ik het ook wel vragen als ik er minder vaak at.
Of vraag in een winkel waar ze die messen verkopen, goede kookwinkel dus
anneliez
12 jaar geleden
Op internet kan je het vinden; Dit lijkt een respectabele tent:

http://www.kitchentools.nl/?p=messenslijpservice

Daarbij zijn specialistische winkels voor kookspullen vaak een goed punt; Zij zijn vaak dealers van bestek, en zeker als je merk messen hebt, kan je die via de winkel waar je ze gekocht hebt, vaak bij de leverancier laten slijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.hollandseslijpservice.nl/extrahoofdstukken.php?id=1ce30c2bfc0097e24cd

Hier zou je dat bijv. kunnen laten doen. Het beste is dan namelijk om het door ervaren messenslijpers te laten doen. Het is een vak apart en heel vaak gebeurt het door zg. professionele messenslijpers verkeerd en kost het je jouw messen. Helaas gebruiken veel beroepsmessenslijpers een ronddraaiende ongekoelde slijpsteen en bij deze slijpsteen wordt het mes warm, waardoor het metaal verzwakt. Bovendien wordt er tevell materiaal verwijderd. Een messenslijper die teveel vonken veroorzaakt is niet goed bezig. vonken zijn gloeiende metaaldeeltjes en dit is een duidelijk bewijs dat er teveel materiaal wordt verwijderd op een te hoge temperatuur.
Kijk maar eens voor een overzicht van 'messenslijpers'op deze site.
http://www.marmelot.com/marmelot/messenslijpers.php?language=nl
amc
12 jaar geleden
Wapenwinkel bij ons in de beurt ligt een wapenwinkel die ook Messen verkoopt daar heb ik laats mijn messen laten slijpen misschien een optie?