mijn kids & ik hebben een overdosis hazelnoten geraapt. wie kan ons helpen aan een makkelijk recept (liefst met foto)om de hazelnoten in te verwerken?

de kinderen bakken en kokkerellen graag en kunnen dat zonder mijn hulp (huhum) ik zoek dus een recept waarbij geen tassen vol andere ingrediënten nodig zijn, en waar ze geen uren mee bezig zijn om het resultaat te kunnen proeven. ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Nick, uuhhhm 'eucalypje'. (Die foto past trouwens heel goed bij je :P) Bij de tokkies moet het niet lang duren hea?
Ik heb eigenlijk geen zin om alles op te schrijven wat in grootmoeders receptenboek staat ;) dus ik stuur je gwn een linkje ;) http://www.okokorecepten.nl/recept/bakrecepten/chocoladetaart/chocoladetaart-hazelnoot Groetjes,
NoNickname

Het beste antwoord

Ik wens je vooral veel sterkte (en mezelf ook want wij hebben gisteren ook een zak verzameld)

Sterkte vanwege het OPENBREKEN van die dingen
(ik gok dat jij ze niet zonder schil hebt gevonden, ha ha). Dat uitpakken kunnen mijn kinderen nl nog niet alleen dus......

Wij gaan er dit jaar eens hazelnoot pasta van maken, zie recept.

succes!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
supertip!!!! mijn kids (1 adhd en 1 ADD) mogen zelden de kant en klare hazelnootpasta uit de winkel (vanwege het stuiter effect, problemen met concentratie dat deze pasta in de hand werkt) deze gaan we zeker uit proberen! :))
amigo
12 jaar geleden
nou, ik kom zelf net van de plus en "gecondenseerde melk" daar hadden ze nog nooit van gehoord, dus ik ga maar eens uitzoeken waar ik dat door kan vervangen
amigo
12 jaar geleden
ps heb je dat dan hier ook niet mee door die chocolade die erbij moet, moet je die evt ook vervangen door iets neutralers, maar ik vind het zelf ook wel een leuk recept en nog simpel te maken ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah, melk met een missie!! ben voorlopig nog even aan het kraken hier...... jammer dat ze niet zo hard uit de boom stuiteren dat de schil er meteen af is.... (spierballen kweken) succes met je pasta, mocht je nog kneepjes van het vak ontdekken (of tips natuurlijk) : please let me know! :))
amigo
12 jaar geleden
ik had gisteren een smoes en toen hadden we geen tijd meer dus nu kijk ik nog tegen die 100den keiharde schillen aan.......... ik heb wel echte gecondenseerde melk gehaald wordt vervolgd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))))))
amigo
12 jaar geleden
pffffff, vanmorgen zelfgemaakte pasta bij het ontbijt
ik had geen hand meer over van het noten kraken maar ja, hij was wel zalig!!!! als je het nog gaat proberen, ik had volgens het recept net zo veel chocolade (puur) als noten genomen en dat overheerst dan wel wat. Dus als wij het ooit nog aandurven (of deze giga pot leeg is), neem ik melk of witte chocolade EN minder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
moeilijk kiezen was het, maar vanwege de 'pasta monsters' hier ben ik voor dit antwoord gegaan, al waren alle antwoorden om te watertanden en ga ze zeker allemaal uitproberen!!!!

Andere antwoorden (7)

Geen recept, maar misschien een idee: maal ze fijn (of een deel ervan) met de staafmixer, steeds kleine hoeveelheden. Maakt een enorme herrie, leuk bijeffect ;-)
De gemalen noten zijn heerlijk door de kwark, yoghurt etcetc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo simpel had ik het dus nog niet bedacht, ENNN zeker niet minder lekker! :)))) ( ik haal wel ergens oordoppen vandaan hoor) ;-) thanx!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YW ;-)
Lekker dessert:
Hazelnoot-karamelzabaglione

Ingrediënten voor 8 personen
- 200 g blanke hazelnoten (zonder vlies)
- 200 g fijne tafelsuiker
- 12 eierdooiers
- 3 el mascarpone
- harde koekjes zoals cantuccini of amaretti
- evt. 1-2 el droge oloroso sherry

Voorbereiding
Maal de hazelnoten fijn in een keukenmachine of met een notenmolentje en week ze 1 nacht in 400 ml water.
Schenk de hazelnootmelk door een schone doek in een zeef en vang de melk op. Druk met behulp van de doek zoveel mogelijk melk uit de hazelnoten.

Bereidingswijze
Laat 100 g suiker in een steelpan met dikke bodem langzaam smelten op matig vuur. Niet roeren! Draai de pan evt. wat schuin rond om de karamel goed te verdelen.
Voeg evt. een lepel water toe wanneer het te hard gaat. Haal de pan als de karamel mooi van kleur is direct van het
vuur en roer de mascarpone erdoor. Wanneer de karamel al te hard is geworden kun je deze weer op laag vuur verwarmen.

Klop alle eierdooiers in een metalen kom met de rest van de suiker met een mixer of garde tot het mengsel schuimt en bleek van kleur is. Zet de kom op een pan zacht kokend water. Blijf voortdurend kloppen en voeg beetje bij beetje de hazelnootmelk toe tot het mengsel begint te
binden.
Blijf kloppen tot de sabayon dik en lobbig is. Voeg evt. de sherry toe. Roer 1 el van de karamel (gebruik de rest evt. voor broodbeleg) los met wat van de sabayon en
spatel het dan snel en zo voorzichtig mogelijk door de sabayon om zo min mogelijk luchtigheid te verliezen.

Serveertips
Breek de koekjes in stukjes en verdeel over 6-8 kleine glaasjes. Schenk de sabayon erover en
serveer direct.

Bron
Delicious. apr. 2009

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb nog een recept: Gemarmerde Hazelnoottulband. Deze past hier niet meer onder, dus heb ik hem als reactie toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemarmerde hazelnoottulband
Ingrediënten * 150 gram hazelnoten
* 100-200 gram hazelnotenpasta
* 450 gram + een beetje boter
* 250 gram suiker
* 1 zakje vanillesuiker
* zout
* 6 eieren
* 450 gram + een beetje bloem
* 1 zakje bakpoeder
* 11 eetlepels melk
* 1 eetlepel cacao
* 200 gram pure chocolade (70% cacao)
* 1 eetlepel olie Bereidingswijze
Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan. Wrijf tussen 2 theedoeken het donkere vliesje er vanaf en laat de noten afkoelen. Vet een tulbandvorm in (26 cm doorsnede en 8 cm hoog) in en bestuif hem met wat bloem. Hak de noten grof.
Roer 450 gram boter, de suiker, de vanillesuiker en een snufje zout tot een crème. Roer de eieren er een voor een doorheen. Meng het bakpoeder met de bloem en klop het samen met 8 eetlepels melk door het beslag. Halveer het deeg. Roer door de ene helft 3 eetlepels melk en de cacao. Meng 50 gram boter en de hazelnootpasta erdoorheen. Schenk de deeghelften afwisselend in de vorm. Trek met een vork spiraalvormen door het deeg. Bak de tulband ca. 1 uur in een voorverwarmde oven op 175 graden C. Laat hem ca. 10 minuten in de vorm afkoelen. Haal de tulband uit de vorm en laat verder afkoelen. Hak de choclade grof. Smelt hem met de olie au bain marie en laat iets afkoelen. Verdeel de choclade over de krans en garneer met de overgebleven hazelnoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
smullllll :) zekerrrrrrr de laatste lijkt de kids vast wel wat :) bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Ik bedacht me na het plaatsen van de eerste dat voor kinderen dat waarschijnlijk net ietwat teveel van het goede was :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ze hebben zelf geen probleem met het ontplofte keuken resultaat hoor, maar iets wat naar drank smaakt lusten ze niet. (hoop dat dit zo blijft.... OOK als ze ooit op de leeftijd komen om te gaan stappen) ;-))
Wat dacht je van kleine (cup)cakejes,met fijngehakte hazelnoten in mokkacreme.

Cakejes maken in de oven (zoals je dat altijd doet).
Hazelnoten met mes fijnhakken.

Mokkacreme maken.
125 gr. boter
50 gr. poedersuiker
2 theelepels oploskoffie (moet al wel opgelost zijn)

Dit is ongeveer voor 8 a 10 cakejes.

In een steelpannetje de boter zacht roeren, doe de poedersuiker erbij en de oploskoffie (doe er meer bij als je een sterkere smaak aan de mokka wilt hebben).
Blijven roeren tot je een stevige massa heb.
Deze massa kan je in een spuitzak of toefjesspuit doen, en daarna op de cakejes spuiten.
Strooi daarna de gehakte hazelnootjes over de mokka creme.
Laat de creme even afkoelen om op te stijven.

(Heb ik ooit eens voor mijn dochter gemaakt om op school uit te delen).

Veel plezier (kan niet wachten om te proeven ;-)).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eigen hazelnoot chocoreep! Verwarm een witte / pure / bruine normale reep op in een bakje op een bak warm water en verdeel daarna de noten erdoor! Af laten koelen op een bakplaat, lijkt me heerlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ze carameliseren dan zijn ze heerlijk bij thee en/of borrel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook een heerlijk idee!!! :) (het water loopt me in de mond bij alle antwoorden) dank je wel :))
eerst branden voor de smaak.het hele gebeuren op een bakplaat oven op 200,wel er bij blijven 2 a 3 minuten.dan overdoen in een kom.
ik heb bij de aldi chocoladeletters zien liggen. 25 cent ps.
inslaan dus.letters smelten,au bain mari.tot 32graden c.
gemalen hazelnoten erdoor mengen of heel..stukjes fruit,marshmallow..op 100 gram chocolade 20 gram boter toevoegen kamer temperatuur, als laatste.(voor de hardheid).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de tokkies moet het niet lang duren hea?
Ik heb eigenlijk geen zin om alles op te schrijven wat in grootmoeders receptenboek staat ;) dus ik stuur je gwn een linkje ;) (Kijk bij 'Bronnen:')

Groetjess
'NoNickname