wat voor creaties kan je maken met aardappel krieltjes??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Antwoorden (9)

Heerlijk bakken met witlofsalade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan heel veel recepten vinden op de site van de albert heijn. Zie hieronder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met wat luciferhoutjes maak je er als snel een leuk hertje van, of een poppetje.

Ik deed dat vroeger met eikels uit het bos...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:lol: ; tja, het is een creatie, en het kan.
bamibal
12 jaar geleden
De vraag staat in de categorie Koen en recepten, dus ik denk niet dat ze dit bedoelt!
bamibal
12 jaar geleden
+ maar wel grappig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat het om de vorm van presenteren/decoreren van het aardappelgerecht ging...
lekker met aardappel anders de oven in
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eeeh....alles ??
We hebben hier maar 2500 tekens natuurlijk.

Krieltjes kun je koken, bakken, opbakken, frituren, grillen, stomen en meebakken in oven- en eenpansgerechten. Ik zou eigenlijk niet weten wat je er NIET mee kunt doen - al heb ik nog nooit geprobeerd krieltjessoep te maken, maar dat gaat best.

Je kunt ze eerst schrappen (wat een rotklus is) of gewoon wassen en de schil er aan laten (makkelijker EN lekkerder)

Wat ik regelmatig doe :

- Al dan niet Voorkoken (magnetron of pan), halveren of in vieren of in schijfjes of kleintjes in hun geheel en opbakken in de koekenpan met (kruiden)boter (of olie, of kerrie-olie, of een schepje groene pesto, of wat knoflook en een gesnipperd uitje, of spek/hamblokjes

- Al dan niet voorkoken en in de oven gemengd met wat gekruide olie (italiaanse kruiden of tuinkruiden of olie met kerrie, of alleen met zout en peper, eventueel bestrooid met gerapste oude of juist jonge kaas

- Krieltjes voorkoken en halveren, daarbij een halve rode (of gele, of oranje) paprika, een tomaat (of paar kerstomaatjes) een stuk courgette, wat champignons, een (rode) ui, wat je maar in huis hebt aan harde groenten in ongeveer even grote stukken snijden. ca. 3 eetl. olijfolie mengen met 1 koffielepel pizzakruiden en 1 koffielepel paprikapoeder, door elkaar menge en in de oven

- Een rollade maken van schnizels, een ham/hamlappen of een stuk varkensnek- buik- of rug , gekruid met zout en peper. Een paar eetlepels olie mengen met een eetlepel kerrie, zout en peper. De rollade een paar uur laten marineren in de kerrie-olie, de rest van dde olie mengen met de gehalveerde krieltjes en om de rollade heenleggen. Klaarmaken in de oven of een braadzak.

- Krieltjes goed wassen en -nog nat- in de magnetron laten garen (poffen). Ongeveer 7 minuten per pond. Lten nagaren in afgesloten bak. Dan met iets zwaars plats (of tussen twee snijplanken) pletten zodat ze uit de schil barsten maar niet helemaal plat worden. Bestrooien met aardappelrkuiden en serveren met kruidenboter of roomboter. Lekker bijgerecht

Helaas, bij het volgende en laatste recept waren mijn tekens op, dus die hou je tegoed in de reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dit moet eigenlijk met schupfnudeln, maar die kun je in Nederland niet krijgen, maar het wil ook prima met voorgekookte krieltjes : Hak 50 gram walnoten, rooster ze in een droge koekenpan, schep er vier eetlepels bruine suiker over, laat ze karamelliseren en afkoelen.
Snij twee uien in ringen en drie rode appels in parten (zonder klokhuis, met schil).
Verhit olie in de pan en bak 500 gram voorgekookte krieltjes even aan. Doe de ui en de appel erbij en laat even smoren. Giet er dan 100 ml groentebouillon bij en kook even kort. (De bouillon is zo wel).
Op smaak brengen met nootmuskaat, zout, peper en wat groene kruiden (diepvries of potje). Bestrooien met de walnoten en serveren met tot roosjes gedraaide gerookte zalmfilet (gewoon koud). Echt, je weet niet wat je proeft.
ik gooi altijd wat doperwtjes erbij en een lekkere schnitzel.. snel en makkelijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Makkelijke ovenschotel met krieltjes en roerbakgroenten

Ingrediënten:

425 gram Toscaanse aardappelpartje
600 gram Italiaanse roerbakgroenten
rode paprika
3 theelepels groene pesto
een beetje tomato frito
3 eieren
1 scheutje melk
geraspte kaas
100 gram hamblokjes
2 eetlepels vloeibare boter
zout, peper

Materialen:
Ingevette ovenschaal

Bereiden:

Verwarm de oven op 200 graden. Verhit de boter, en roerbak de groenten ongeveer 5 minuten. Voeg de ham, pesto en een beetje tomato frito toe, zodat het mengsel een beetje smeuiig wordt. Breng op smaak met zout en peper. Warm even goed door en zet het vuur uit. Klop de eieren los met de melk en wat zout en peper. Eventueel kun je wat (75 gram) geraspte kaas hier aan toevoegen, maar zonder kaas is dit gerecht ook heel smakelijk.

Snijd de aardappelpartjes in kleinere stukjes en verdeel deze over de bodem van de ovenschaal. Verdeel het groentemengsel over de aardappeltjes. Schenk het eimengsel er overheen, en zet de schaal ongeveer 25 minuten in de oven.

Smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eenpans gerecht met krieltjes worteltjes en peulen en champignons .
Opdienen met peterselie.
12 jaar geleden
Krieltjes (in de schil) Met olijfolie zeezout knoflook en verse tijm. Dit 30 min op 200 graden in de oven. Halverwege even doorscheppen.
Heel lekker en makkelijk.