het is een soort wijnsteenzuur, een rijsmiddel dus en je kunt het kopen bij een echte drogist.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wijnsteen zuur is een bruin-rood zuur poeder dat in wijnvaten zat na het ouder worden van de wijn. Nadat het geraffineerd is, wordt het een wit poeder "cream of tartar' dat wordt gebruikt bij oa het bakken. Samen met zuiveringszout krijg je dan bakpoeder dat gebak laat rijzen. Ook zorgt het voor een cremige textuur van bijv. snoepgoed en kan je er zelfs koper mee schoonmaken.

Ik denk dat zelfs de apotheek het verkoopt misschien onder de naam 'potas' of gewoon wijnsteenzuur.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok dankewel!
Wijnsteenbakpoeder is een rijsmiddel voor deeg.
Het geeft taart en cake meer volume en maakt het luchtiger.

In de toegevoegde bijlage staat meer informatie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bij de leukstetaartenshop (3 winkels) hebben ze hem wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let op: cream of tartar is wijnsteenpoeder, GEEN wijnsteenzuur! Deze soorten wijnsteen hebben beide namelijk een andere werking.
Ik koop mij cream of tartar zelf in de Surinaamse toko, het merk dat ik meestal gebruik is Koepoe Koepoe.

(De bijgevoegde bron bevat een foto van de verpakking)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, zal erop letten! bedankt voor de tip, hier heb ik wat aan!