Is bertolli gezonder dan een eigen merk vloeibare margarine?

Mijn vriend roept altijd dat hij eten dat gebakken is in bertolli vloeibare boter minder vet vind dan eten gebakken in euroshopper vloeibare boter (die ik meestal koop). Nu gebruikt zijn moeder altijd bertolli en zijn ze daar nogal merkgeil. Maar goed, ik dus ook bertolli, nou, het eten is gelijk stukken minder vet in smaak volgens hem. Nu zit ik net eens even op de voedingsinformatie te kijken maar in bertolli zit meer vet dan in euroshopper.

Dus, vraag ik me af of bertolli nou werkelijk beter is of dat mijn vriend een psychosomatisch probleemje heeft =)

Toegevoegd na 50 seconden:
voor de duidelijkheid, qua hoeveelheid gebruik ik evenveel, dus niet van ES een halve fles en van bertolli maar een drupje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
8K

Het beste antwoord

Vloeibare margarine (boter is iets heel anders) is niets meer dan plantaardige olie met wat verdikkingsmiddel en wat smaakstoffen. In die verhoudingen zit waarschijnlijk het verschil maar dat zal niet erg groot zijn. Op de keper beschouwd zou je de Bertolli misschien als wat zuiverder olie kunnen zien maar het is in feite niets meer dan goedkope olijfolie met een door Unilever opgeklopt imago. Door evenveel van beide soorten te gebruiken wordt je gerecht nagenoeg net zo vet. Het verschil lijkt me te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had enige schroom om het in mijn antwoord te verwerken omdat het de vraag overstijgt maar ik vind vloeibare margarine één van de vreemdste voedingsproducten van het afgelopen decennium. Het is eigenlijk namaakolie, gemaakt van namaakboter, die op zijn beurt van plantaardige olie is gemaakt. 't Is dat er nog iets uit die fles komt als je erin knijpt maar in de reclamewereld heten dergelijk producten gewoon 'gebakken lucht'.

Andere antwoorden (5)

als je die bertolli met olijfolie bedoel, dan praat je over plantaardige vetten, en die van olijf zijn beter ja

(gebruik t zelf ook :P)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigen merk kan net zo goed zijn als een A merk.
Sterker nog...sommige huismerken, word een A merk wikkel omheen gedaan, en andersom.
Of ze doen het net even in een andere verpakking...en klaar is kees!
Soms is het dus zelfs hetzelfde!!

Maar dit hoeft natuurlijk niet in alle gevallen zo te zijn.
Verder was laatst in het programma kassa te horen dat A merken in het algemeen gezonder zijn dan eigen huismerk.
Dit komt omdat in A merken minder transvetten zitten dan in eigen huismerk of euroshopper merken...
Transvetten zijn vetten die in eten zitten, en die vrijwel nooit meer uit je lichaam zullen verdwijnen.

Je kan gewoon het beste kiezen op basis wat jij gezonder vind smaken.
Ik denk dat je dan al een heel eind komt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zou me niks verbazen als er andere vetten in bertolli zitten, die op de een of andere manier minder slecht zijn.

maar je zou voor de gein eens heel demonstratief de bertolli naast het gasfornuis laten staan, en lekker met euroshopper koken.. wie weet is het wel het placebo effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De smaak en samenstelling kunnen wel een beetje anders zijn, waardoor het in de mond minder vettig voelt, ook al is het vetter.
Dus ik zou eens bakken met Bertolli en zeggen dat het Euroshopper was, eens kijken hoe het je vriend smaakt. Als ie dan zegt dat minder smaakt en vetter is, dan weet je dat het verschil in zijn hoofd zit en niet in het product.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat het hier nou om 'gezonder' of om 'minder vet smaken'?
Gezonder: in Bertolli-producten zou meer olijfolie zitten dan in andere merken. Ik zou in dat geval eens proberen om half ES en half olijfolie te gebruiken, kijken wat meneer daarvan denkt. Vooropgesteld dat het hem inderdaad om 'gezond' gaat, en niet om de smaak.
Minder vet smaken: de ene soort vet is nu eenmaal de andere niet, en dat geldt ook voor de smaak. Gebruik voor de gein eens (om uit te proberen) een mengsel van boter/margarine en wat (olijf)olie om iets in te bakken. Dit werkt heel goed!
En anders is er nog als laatste: een lege Bertolli-fles vullen met ES... ;-)