heeft iemand het recept van spotted dick ?

in het nederlands

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd xD. maar er staat als tag : pudding...

Het beste antwoord

Pudding, de ruggengraat van de Britse voedsel en niemand meer dan een Spotted Dick Pudding. De naam van deze klassiek Engels pudding, Spotted Dick Gestoomde Pudding, meestal zal verhogen een glimlach of een blik van afgrijzen abjecte dat is waarom sommigen de voorkeur de minder bekende titel van "Spotted Dog Pudding". De gevlekte deel verwijst naar de rozijnen en krenten in het deeg en het woord lul 'is een alledaagse woord voor pudding. Dit is geen pudding voor de bangeriken of die op een dieet. Gemaakt vanniervet, meel en gedroogde vruchten het is hoog in calorieën. Het is echter de perfecte pudding voor een traktatie op een koude winterdag.
Prep Tijd: 30 minuten
Cook Tijd: 2 uur
Totale tijd: 2 uur, 30 minutenOpbrengst: Voor 6
Ingrediënten:
•115g / 4oz rozijnen
•55g / 2oz krenten
•75 g / 3oz donker bruine suiker
•Geraspte schil van 1 citroen unwaxed
•225 g / 8oz zelfrijzend bakmeel, plus extra voor afstoffen
•115g / 4oz versnipperd niervet
•Snufje zout
•55ml / 2 dl melk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ngrediënten:

deeg:250 gram bloem10 gram bakpoeder50 gram broodkruim150 gram boter75 gram bruine basterdsuiker75 gram krenten/rozijnenrasp van 1 sinaasappel200 milliliter melkcustard:3 eierdooiers2 deciliter slagroom1 deciliter melk2 eetlepels basterdsuiker1 zakje vanillesuiker of 0,5 vanillestokje (gespleten)benodigdheden:waxpapiertwee pannentouwtjeseen komeen lepel

Bereidingswijze:

Spotted Dick: Doe de bloem, het bakpoeder, broodkruim, suiker, krenten/rozijnen en rasp in de kom. Roer dit even goed door. Voeg dan de boter toe. Makkelijk is om de boter al in kleinere stukken te verdelen. Je kneed de boter door het bloemmengsel, zodat er een natte kruimel ontstaat. Dan voeg je beetje bij beetje de melk toe, zodat het een nat deeg word. Rol dan een lang stuk waxpapier uit. Je plaats het deeg over de breedte op het papier zodat er een soort kort stokbrood ontstaat. Rol dan het deeg met het waxpapier stevig op, zodat het deeg strak wordt. Pas op dat je niet te stevig oprold, want het deeg moet op zijn plek blijven zitten. Rol het dan weer uit. Rol het nu opnieuw losjes op. Zorg dat er ongeveer 2 lagen papier omheen zit, niet meer! Leg de rol dan in de kokende stoom pan. Laat het 1 uur koken. Haal na 1 uur het papier eraf. Laat de Spotted Dick even afkoelen en snijd dan plakjes. Custard: Breng de slagroom en de melk op laag vuur aan de kook. Klop de eierdooiers en de suiker en vanillesuiker schuimig en roer de room erdoorheen. Doe het mengsel dan terug in de pan en laat het weer op laag vuur warm worden. Laat het niet koken, enkel 10 minuten verwarmen. Leg de Spotted Dick in een schaaltje en voeg de custard eraan toe.

( dit was de eerste hit op google, maar als je "recept spotted dick" invult, zijn er nog wel meerdere )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spotted Dick.

Ingrediënten:

120 gram bloem
120 gram broodkruimels
120 gram boter
120 gram witte basterdsuiker
120 gram abrikozen
240 gram rozijnen
1 ei
1 snufje nootmuskaat
1 sinaasrasp
140 ml melk

Materialen
Hitte bestendige ronde, diepe schaal. Grote pan waar de schaal in past. Aluminiumfolie

Bereiden

De abrikozen in stukjes snijden. Alles mengen en roeren met een pollepel. Alles overgieten in een beboterde schaal of bakblik (rond). Afdekken met aluminiumfolie en in een pan met kokend water zetten. De taart 3 uur laten stomen. Na 3 uur omkeren op een bord en overgieten met stroop. Serveren met vanillesaus/vanillevla.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nodig;

50 gr. boter,
350 gr. bloem,
3 theel. bakpoeder,
140 gr. geraspt niervet,
85 gr. basterdsuiker,
115 gr. krenten,
fijn geraspte citroenschil en sap van 2 citroenen,
75 ml. melk,
75 ml. slagroom.

Gebruik de helft van de (zachte) boter om de puddingvorm in te vetten.
Vermeng de bloem, bakpoeder, niervet, suiker en krenten
in een grote kom en meng goed.
Smelt de overige boter en roer dit door het meelmengsel.
Roer er de geraspte schil door en het sap van de citroenen.
Vermeng de room en melk in een smalle schenkkom of neem de maatbeker meteen en schenk dit in beetjes al roerend bij het meelmengsel totdat het een druppelende constitentie heeft. Niet te nat, maar meer klodders die van een lepel afvallen.
Schenk nu alles in de pudding vorm en bedek met bakpapier dat je niet strak afsluit maar een beetje hoger aanbrengt en met een touwtje op zijn plaats houdt, want de pudding zet uit en komt omhoog.
Plaats de vorm nu in een stoompan boven kokend water en dit gaat heel goed in een stoommandje, waar de chinezen ook mee stomen en die zij in een wok met water plaatsen. Misschien heb je die in huis? Anders heb je misschien een passende metalen vergiet die in een grote pan kan hangen en door de deksel afgesloten kan worden?
Dek dus af en laat 1-1½ uur stomen tot hij gaar is. Kijk af en toe wel dat het water niet verdampt is en giet er iets heet water bij als er te weinig water in de pan zit.

Snijd de pudding in punten en serveer met zelfgemaakte gustardvla maar ook compote van vruchten is er lekker bij.
amc