Gelden, in het avondmaal, linzen als groente of als koolhydraat?

Met koolhydraat bedoel ik dus een vervanger van rijst/aardappel/pasta.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
9.6K

Het beste antwoord

Peulvruchten zijn een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat ze in meerdere categorieën vallen.

Je kan ze als de proteïnebron van je maaltijd gebruiken, (dus als vleesvervanger) omdat ze proteïne, ijzer en zink leveren.
Maar je kan ze ook als de groente van je maaltijd gebruiken, omdat ze vezels, en voedingsstoffen als foliumzuur en kalium leveren.

De USDA (de organisatie die de Amerikaanse voedingsrichtlijnen opstelt) vindt dat ze in beide categorieën thuishoren én raadt iedereen (inclusief vleeseters) aan om ook peulvruchten te eten.
Maar ze bevatten inderdaad ook aardig wat koolhydraten, dus je zou ze in zekere zin ook wel als vervanger voor graan/aardappel kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Linzen is een goede vervanger voor rijst/aardappels of pasta.
je kunt het op talloze manieren combineren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Linzen met selderij en worteltjes is een goede combinatie.
12 jaar geleden
Linzen zijn peulvruchten.

Net als:
erwt, kapucijner en peultjes (alle Pisum sativum)
kikkererwt
kousenband
linze (Lens culinaris)
pinda
pronkboon
gewone boon (Phaseolus vulgaris) met o.a. snijboon en sperzieboon
sojaboon
tamarinde
tuinboon
vleugelboon

Als je andere bonen als groente eet, waarom zou je dat bij linzen niet doen?

Natuurlijk kun je alle bonengerechten, net als kapucijners met spek of een bruine bonenschotel,
best eten zonder aardappelen.
Dat is koolhydraten genoeg.
Koolhydraten zitten vooral in graanproducten zoals brood en pasta, maar ook in aardappelen, rijst en peulvruchten.

Maar ik vind zoiets toch lekkerder met aardappelpuree of rijst.