Kan ik kastanjes waarbij aan de buitenkant van de schil wat schimmel zit, nog eten?

Zoja, hoe kan ik ze bereiden?
Bij alle recepten kom ik tegen dat ik er een sneetje in moet maken en dan koken of stomen, maar dat gaat natuurlijk niet met die schimmel.
Kan ik ze koken zónder dat sneetje, of ontploffen ze dan? En gaat de schimmel niet door de schil heen tijdens het koken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wilde of tamme kastanjes?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tamme. Als ik wilde zou durven eten, zou die schimmel er ook nog wel bij kunnen ;)

Het beste antwoord

De meeste schimmels zijn giftig.

Ze zitten niet alleen aan het oppervlak maar hun draden dringen diep door in de ondergrond waar ze op groeien.

Niet eten, weggooien.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, een heel simpel antwoord, maar je had wel gelijk: alle waar ook maar iets van schimmel op zat, waren totaal bedorven.

Andere antwoorden (5)

je kan die schimmel er gewoon afvegen, en dan besnijden en in de pan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel, dit is een correct antwoord. Maar of het lekker is betwijfel ik. Ze schimmelen omdat ze vochtig zijn. Ze zijn niet echt goed meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt de 'zoete" smaak gaat wel een beetje verloren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat een beetje te eng, je kan het nooit echt helemaal weg vegen denk ik, en dan komt het via die sneetjes op het eetbare stuk. Dat durf ik dan toch niet echt te eten, maar dat zal per persoon verschillen. Maar som heeft inderdaad gelijk, die paar waar wat schimmel op zat, waren aan de binnenkant niet meer zo goed, dus die heb ik maar weggegooid. Gelukkig was de rest wel nog helemaal goed. Maar evengoed bedankt voor je antwoord.
Ik zou eerst de kastanjes met schimmel goed afborstelen.
En dan het volgende doen:

Kastanjes pellen:

Breng een pan met water aan de kook.
Maak met een scherp mes een kruis in de bovenkant van de kastanjes.
Doe de kastanjes (in porties) in het kokende water en schep ze er met een schuimspaan na 2 - 5 minuten weer uit.
Laat de kastanjes iets afkoelen, maar pel ze als ze nog warm zijn, dan gaat de schil en het zaadhuidje er makkelijk af.

Tip:
De kooktijd die nodig is kan variëren, kook eerst 1 kastanje 2 minuten en controleer of hij makkelijk te pellen is.

Zo niet, verleng dan de kooktijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schimmel op de buitenkant van een noot duid er op dat de schaal is aangetast, men weet dus niet of er een "verontreiniging" in de vrucht is binnen gedrongen.

Zoals je in de antwoorden hierboven kunt lezen zijn er mensen die ze dan nog gewoon durven te nuttigen, ik niet, ik gooi zo iets weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een schimmel gaat overal doorheen, dus ook door de schil van een kastanje als hij genoeg tijd heeft gekregen om erdoorheen te 'vreten'.Het probleem is dat je schimmel niet altijd ziet als er al cellen aanwezig zijn in het voedsel.
Je kunt het dan vaak wel proeven, het is een soort 'muffige' smaak en soms ruik je dit ook.
Ik zou ze eruit sorteren voordat de schimmel de rest aantast en de goede kastanjes in een papieren zak in de koelkast bewaren. Vocht en warmte doet een schimmel nl. groeien. De beschimmelde zou ik weggooien!
Ik heb altijd geleerd dat kastanjes die je in het water gooit en die blijven drijven, zowiezo weggegooid moeten worden, omdat er bijv. wurmpjes inzitten en ze niet lekker meer zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Persoonlijk vind ik gepofte kastanjes het lekkerst.
Daarvoor verwarm je de oven op 220 graden C.
Je kruist ze in en poft ze in de oven 5-10 min. voor ze openspringen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ook erg lekker; Eerst kook je ze een kwartiertje in water met zout, spoel ze koud en pel ze. Laat op laag vuur suiker smelten in een pannetje met dikke bodem tot je karamel krijgt en deze lichtbruin is. Haal van het vuur en roer de kastanjes erdoor tot ze met karamel bedekt zijn.
Laat ze dan koud worden.
amc
12 jaar geleden
Ik zou het er niet op wagen. Misschien kan je onder stromend water de schimmel er gemakkelijk vanaf krijgen en is de kastanje nog niet aangetast. Maar, als je ook maar enigszins denkt, na het pellen, dat de schimmel ook in de kastanje zit, dan toch echt weggooien. Ze kosten niets, dus je zult er wel genoeg hebben gevonden en meegenomen, om er een paar van te kunnen missen. Kijk bij het rapen al goed of er geen kastanjes met schimmel tussen zitten en sorteer ze thuis zo snel mogelijk, zodat de andere kastanjes niet kunnen worden aangetast. Ik zou ze zeker niet met schimmel en al gaan bereiden, dat is zonde van je moeite, want dan zijn straks alle kastanjes, ook de goed, besmet met de schimmel. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van mij kostten helaas niet niets, want in mijn omgeving zijn nergens tamme kastanjes te vinden. Dus ze zijn uit de winkel, en behoorlijk duur (maar ze zijn het waard, want ze zijn heerlijk!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry Fynnya, ik ging uit van mijn eigen situatie. Als je zo gek bent op die kastanjes, dan loont het wellicht de moeite om in de herfst te rijden naar een gebied waar wel tamme kastanjes staan, zoals bijv. in het Goffertpark in Nijmegen. Daar kan je ze gratis rapen, zoveel als je wil ;-)