Aardappels kun je in de oven of op de bbq lekker poffen in een stukje aluminiumfolie.
Boen de aardappels goed schoon onder stromend water. Breng ze dan (met schil) in een flinke laag koud water met een snufje zout aan de kook. Kook ze 10 minuten. Leg de aardappels vervolgens op velletjes aluminiumfolie, bestrooi ze met zout, besprenkel ze met olie en verpak ze in de aluminiumfolie. Pof de hete aardappels in de voorverwarmde oven (220?C) of op de grill van de bbq gaar. Afhankelijk van de grootte van de aardappel zal dit een half tot een uur duren.
Magnetron
Boen de aardappelen onder stromend water schoon en dep ze droog. Prik de schil hier en daar in met een vork. Leg de aardappelen op een bord en verwarm ze onafgedekt ca. 14 minuten in de magnetron op vol vermogen.
Leg de aardappelen tussen een schone theedoek en laat ze in nog ca. 10 minuten nagaren.

Tips
Als je de aardappels eerst doorboort met een appelboor garen de aardappels veel sneller. Een opgerold plakje spek erin zorgt voor extra smaak.

De proftruc om te zien of een aardappel, van welke grootte dan ook, gaar is: prik een mes tot in het midden van de aardappel. Komt hij mee naar boven, dan is hij niet gaar. Een gare aardappel blijft liggen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral dat doorboren met een appelboor was een succes, dankjewel voor het recept: +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed gelukt, dankjewel!

Andere antwoorden (5)

Een grote aardappel schoonmaken en droog maken. Inprikken met een vork. In de magnetron doen op 600 watt. 15 min op dat vermogen bijna gaar laten worden. Daarna nog 10 min in aluminiumfolie na garen buiten de magatron. Dan is hij klaar!
Lekker met zure room, beetje gembersiroop verse bieslook peper en uitgebakken spekjes. (en dat allemaal door elkaar.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor gepofte aardappels kun je het beste grote of middelgrote bloemige aardappels gebruiken. Verwarm de oven voor op 170-180°C. Boen de aardappels goed schoon onder de kraan. Droog ze, prik ze in met een satéprikker, bestrijk ze met wat olie of boter en leg ze midden in de oven op een rooster. Je kunt ze ook losjes in aluminiumfolie wikkelen. De aardappels zijn na 45-60 min. gaar. Haal ze uit de oven en snij ze kruislings in, leg een klontje boter in de aardappels en bestrooi ze met grof gemalen zwarte peper en zeezout. Ook lekker: een schepje zure room en verse fijngesneden bieslook.

Aardappels kunnen ook op de barbecue worden gepoft. Leg de aardappels dan verpakt in aluminiumfolie in de as tot ze zacht en gaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
--------------------------------------------------------------------------------

Daar heb ik een heel lekker recept (van www.ah.nl) voor:

Gepofte aardappels

voor 4 personen

Ingrediënten
6 middelgrote vastkokende aardappels (a ca. 125 g)
2-3 eetlepels olijfolie extra vierge (met basilicum)
1/2 eetlepel milde paprikapoeder
versgemalen zwarte peper
grof zeezout

Bereiden
Verwarm de oven voor op 200 °C. Schil de aardappels niet, maar boen ze goed schoon onder stromend water. Dep ze droog. Halveer de aardappels in de lengte en bestrijk de schilkant royaal met olijfolie. Leg de aardappels naast elkaar in een bakblik of braadslede, met de snijkant naar boven. Meng in een kommetje 2 eetlepels (basilicum)olie met het paprikapoeder en smeer dit mengsel over het snijvlak van de aardappels. Maal er royaal zwarte peper over en strooi er wat zeezout over. Schuif de aardappels in het midden van de oven en pof ze in 25-30 minuten bruin en gaar.

Tip
Strooi eventueel nog wat karwijzaadjes (kummel) over de aardappels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgeprobeerd en het was heerlijk+1
Het antwoord op de vraag is: In de magnetron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een houtkachel hebt deze lekker opstoken en als hij goed brand een rauwe aardappel met schil en al in een aluminiumfolie draaien en die een minuut of 10 in de kachel leggen daarna uitpakken en lekker opeten
let wel op dat je je mond niet verbrand
eet smakelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel voor je recept, geheel toevallig hebben wij een houtkachel en het was lekker! +1