Wat zijn simpelen, luxe, hapjes wat je zelf kan maken?

Mag van alles zijn, als het maar kleine hapjes zijn wat je op een schaal kan ronddelen.
Misschien goede tips met opmaak. Van een aasje tot kaviaar;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Antwoorden (13)

crackers met salade lekker en makkelijk :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toastjes met kaas
Serveer verschillende soorten toastjes met 2 à 3 (Franse) kaassoorten.

Toastjes met salades
Serveer verschillende soorten toastjes met 2 à 3 salades, bijvoorbeeld een tonijnsalade of een selleriesalade.

Chips met dipsausjes
Serveer verschillende soorten chips met kommetjes dipsaus erbij. Gebruik kant-en-klare of zelfgemaakte dipsausjes.

.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hapje 1:

meloen, ham

Hapje 2:

komkommer, creme fraiche of roomkaas, hardgekookte eieren in plakken, dungesneden gerookte zalm, olijven of kappertjes

Hapje 3:

komkommer, hardgekookte eieren in plakken, paling, dille, olijven

Hapje 4:

ronde toast, waterkers, dungesneden gerookte zalm

Hapje 5:

toast, klein blaadje sla, haring, kleine augurkjes

Hapje 6:

toast, klein blaadje sla, paling, olijf, dille

Hapje 7:

rond roggebrood, ei, ansjovis, kappertjes

Hapje 8:

rond roggebrood, osseworst of biefstukworst, olijf, ansjovis

Hapje 9:

rond roggebrood, tuinkers, peperkaas

Hapje 10:

hardgekookte eieren, citroenmayonaise, garnalen

Hapje 11:

kerstomaatjes, zout en peper, garnalen

Hapje 12 blini′s:

courgette, zout en peper, gerookte zalm, waterkers, creme fraiche, kaviaar

Toegevoegd na 1 minuut:
(Paarden)rookvlees met Monchou en een beetje fijn gesnipperde ui vind ik zelf ook altijd erg lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
champignons schoonmaken, bakje kruidenboter in een ovenschaaltje overlepelen, hierin de champignons zetten.
Ca. 15 minuten in de overn en klaar zijn ze. Je kan ze op een cocktail prikker serveren.

- gerooktezalm met roomkaas
- spiesjes van kipfilet
- rauwe ham met meloen (in buideltje maken of in een rol en deze snijden)
- kaasplankje met verschillende broodsoorten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wraps met roomkaas/zalm of chorizo/tomatentapenade.

Je koopt een pak met 6 zachte tortillawraps. Een bakje kruidenroomkaas, 200 gram gerookte zalm, dille en bosui voor 3 zalmwraps.
150 gram chorizo (of salami), bakje tomatentapenade en diezelfde bosuitjes.

Je smeert de hele tortilla in met roomkaas/tapenade. Verdeel in het middenstuk over telkens 3 wraps de zalm/chorizo en bestrooi met dille (zalm) en bosuitjes. Oprollen, in alufolie bewaren en in stukjes snijden. Mooie prikker erin en je hebt een makkelijk en heerlijk hapje.
Je kunt zelf nog allerlei varaties bedenken met ham ofzo, net wat jij lekker vindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Roomkaas OF tapenade (niet door mekaar natuurlijk :-)). Ik bedoel 3 wraps van 1 soort en 3 van de andere...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de luilakken onder ons:
Piccolinis, mini pizza'tjes uit de oven. Kant en klaar in het diepvries vak, heerlijk om zo weg te kanen of uit de delen op een feestje.
En exact dezelfde mini pizza'tjes zijn ook bij de lidl te koop voor de helft van de prijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prik aan een cocktailprikker eerst een basilicumblaadje, dan een mini bolletje mozzarella, en daarna een kerstomaatje.
Geef er in een klein schaaltje een dip bij van een heel klein scheutje olijfolie, balsamico en verse peper.

Je kunt de tomaatjes evt. een uurtje in de dip marineren : dan nemen ze de dressingsmaak al op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik marineer juist de mozzarella in olijfolie/knoflook/tijm zodat ze wat meer smaak krijgen +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook een heel goed idee : ik had ooit de mozzarella in de balsamico gemarineerd, maar dat zag er helemaal niet lekker meer uit daarna door de bruinige kleur.
Maar met knoflook en tijm : klinkt errug yummie!!!
Garnalenspiesjes;
Koop voorgekookte gamba's en rijg ze aan een spiesje,om en om afgewisseld met een blaadje koriander. Wat peper en zout erover malen.

Toastje brie;
Beleg toastjes met plakjes brie en leg daar een bergje
alfalfa/geh. peterselie op en een halve walnoot.

Tomaat-mozzarella spiesje;
Koop een bakje kerstomaatjes en een zakje mini buffelmozzarella balletjes. Halveer de tomaatjes en rijg een helft aan een spiesje, rijg daarop een mozzarella balletje en sluit af met de andere helft tomaat, zodat het eruit ziet als een gevulde tomaat. Peper/zout erover en wat gehakte basilicum.

Toast met zalm en kruidenkaas;
Beleg toastjes met gerookte zalm, leg daarop een puntje kruidenkaas. Garneer met verse peper en een vers takje dille.

Palinghapjes;
Snijd gerookte paling in reepjes en meng ze met wat citroensap, zout en peper. Rooster pitabroodjes en snijd ze in vieren. Schep er wat zure room of crème fraîche in
en duw er een toefje rucola of waterkers in. Schep de paling erop.
Serveer de pitapuntjes rechtop naast elkaar in een bakje.
amc
12 jaar geleden
mini ragout bakjes gevuld met ragout
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik lekker vind is dadels gevuld met zachte kaas zoals monchou of
Gewoon een blokje kaas met wat grove mosterd, simpel en lekker, neem boerenkaas of eens hele oude kaas.

Ook lekker en gezond kleine tomaatjes, gewoon zo opeten, je hebt ze in allerlei kleuren staat leuk en ook leuk voor mensen op dieet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cream Toastjes met daarop: gerookte zalm (dun), snippertjes zeer dun gesneden ui (of sjalot), rondje mayo (uit een tube want dat gaat het eenvoudigst), en een kappertje in het midden van het rondje mayo. Afmaken met een licht strooisel van wat peper maar vooral dille (niet te veel natuurlijk, snufjes dus). Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou al heel wat suggesties gezien maar hier dan nog een paar:

Komkommer rondje bedekt met tonijnsalade en een kapperbolletje er boven op.

Tasty tom tros tomaatjes (zijn slagje groter als cherry tomaatjes maar kleiner als een gewone) gevuld met knoflookroomkaas en hollandse garnalen en peterselie takje erop.

Kleine toast cups, beetje roerbakei erop met plakje gerookte zalm en een half mini tomaatje.

Wraps besmeert met kruidenkaas, blaadje sla, hele dun gesneden komkommer en gerookte zalm en dan oprollen en schijfjes van snijden en prikker erin. Ditzelfde kun je ook doen met gerookte kipfile, of gewone kipfile of seranoham, salami met naturel roomkaas en tomatentapanade.

Kipsateetjes. Maak een halve bol van alufolie en bedek deze met blad sla. Snijd kipfile in gelijkmatige blokjes en marineer deze met saté marinade van conimex, laat een paar uur staan. Bak dan de kipfilé gaar, dep deze droog met keuken rol en laat het afkoelen.
Maak dan cocktail prikkers met 2 stukjes kipfile, stukje komkommer, stukje mini tomaat en stukje ananas. Varieer de volgorde zodat je kleurrijk geheel krijg en beprik de alubol hiermee zodat je deze zo op tafel kunt zetten.

Gehaktballetjes in bieslook roomsaus. Maak of koop borrel gehaktballetjes, niet te sterk gekruid en doe deze in een schaal met zure room en verse bieslook en een teentje knoflook.

Bij de xenos kun je ook niet te duur amuselepels kopen en ook wegwerp amuse bakjes/glaasjes.
Hiermee kun je het volgende doen:

In de lepels:
Grote garnalen in knoflook olie (kan ook aan prikker)
Grote garnalen, gerold in een stukje italiaanse ham bedruipt met zoete chilisaus. (kan ook aan prikker)
Champignons gebakken en gevuld met kruidenkaas.
Hollandse garnalen salade (of in bakje/glaasje)

In de bakjes/glaasjes
Een smoothie
Fruitcocktail
Kip/ananas salade

Voor opmaak doet het altijd snel veel als je veel kleuren gebruikt en sausjes er bijvoorbeeld opspuit met slagroomspuit ipv gewoon een lepel druppel. Gebruik een blaadje sla er onder, werk af met een kruiden takje etc.
Om sausjes wat dikker te krijgen vervang ik vaak een deel van de mayo door opgeklopte slagroom. Dit maakt de sausjes wat luchtiger, steviger om op te maken.
Zorg ervoor dat alles wat je bakt goed afdept op keukenrol of vetabsorberend papier, dan toont het koud ook nog smakelijk.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een ragout bakje met daarin fijn gesneden rucola sla dan 2 plakjes fijngesneden rode rosbief, pijnboompitjes, carpaccio olie en kaas schijfjes eroverheen.

biefstuk kruiden en bakken daarna in stukken snijden. warme sesamsaus van de keurslager eroverheen dan zeer fijn gesneden rauwe paprika erover snipperen.

gevulde eitjes: mayonaise, ketchup, ketjap, mosterd, peper, zout, paprikapoeder, kerriepoeder, eigeel.

een zilver bakje gevuld met zalmsalade. daarin steek je aan weerskanten 2 kleine driehoekjes geroosterd brood zodat je een zeilbootje krijgt.

een varkenshaasje bakken daarna in stukken snijden en dan pepersaus eroverheen doen.

een zilver bakje gevuld met een simpele nassi daaroverheen doe je een klein beetje sathe saus en daarnaast wat (bali) kroepoekjes.
snij het bovenste kapje van een ananas af , hol deze uit en vul deze met grove stukken fruit zoals ananas, meloen en aardbei.
zet hem op een mooi blas en steek bovenin van die lange coctailprikkers met zo'n sierdingetje eraan.

een pastei bakje gevuld met kipshoarma met daarover wat chilli saus

een mooi coctailglas gevuld met een klein beetje sla daarover wat uitgelekte mandarijntjes uit blik dan rode zalm uit blik en dan een klein beetje whiskysaus.
op het randje van het glas doe je een mandarijntje.

doe een beetje nassi in een rolletje ham en leg de rolletjes naast elkaar op een schaal. serveer het met om en om plakjes tomaat en komkommer.

leg een zak kaasdorito's op een ingevette ovenschaal.
snij 2 grote tomaten aan kleine blokjes doe hier veel bassilicum doorheen (bij voorkeur verse) strooi dit over de dorrito's en bestrooi het daarna met geraspte kaas.
10 minuutjes in de oven en verdelen over schaaltjes met een beetje joppiesaus in een appart minischaaltje.

maak een kleine schaal met wat zalmsalade, gerookte zalm en palingfilet. zet deze op tafel met daarnaast wat gesneden warme stokbrood en daarnaast een beetje kruidenboter op een schoteltje de kruidenboter kun je als het hard is met een klein lepeltje vanuit het midden steeds een stukje de boter omhoog halen en dan in de rondte steeds meer naar buiten toe zo ontstaat er een mooie roos die op de boter ligt.
daarna de paling en kruidenboter op kamertempratuur serveren.

het zijn heel andere hapjes dan hierboven omschreven zijn dus ik weet niet of je dit zoekt maar ik gebruik dit soort hapjes standaard als ik visite krijg en dan elke keer iets anders.
het zijn in ieder geval luxe hapjes waarvan de meeste mooi te serveren zijn.
succes.