Het lukt mij niet om gelatine in een pudding glad te krijgen. Er blijven kleine stukjes gelatine zichtbaar. Wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.9K

Antwoorden (4)

Gelatineblaadjes moet je eerst in koud water laten weken.
5-10 min. Dan knijp je de blaadjes uit en roert ze met een garde door warme vloeistof. Ze lossen dan altijd helemaal op.

Toegevoegd na 11 uur:
Let wel; altijd oplossen in een hete vloeistof die niet kookt
anders krijg je een lijmsmaak. Van het vuur af erdoorheen
roeren dus.
Als de opgeloste gelatine aan koude vloeistoffen wordt toegevoegd, dan is het handig om de gelatine in een dun straaltje toe te voegen terwijl je stevig klopt. Op deze wijze voorkom je dat je gelatine klontjes vormt. Als je het aan hete vloeistoffen toevoegt heb je dat probleem dus niet.
amc
12 jaar geleden
Warme gerechten
je doet de gelatine 5-10 minuten in koud water en knijpt ze uit en mengt ze door de warme vloeistof. Word het niet helemaal opegnomen doe dan de schaal waar je het warme gerecht in bereid(met de gelatine dus) op een panntje met warm/kokend water op de bain marie manier.

Koud gerecht
Doe de gelatine blaadjes 5-10 minuten in koud water knijp ze uit en doe ze in een pannetje met een lage vlam. wacht tot het is gesmolten en haal het pannetje van het vuur, laat het afkoelen tot kamer tempratuur maar als het begint te stollen/klonteren metteen bij het gerecht voegen en meng het door elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kleine stukjes gelatine blijft zien houdt dit in dat je de gelatine niet geheel oplost.
Volg de gebruiksaanwijzing op de verpakking,doe het een aantal keren ter oefening voordat je het echt in een gerecht gaat verwerken.Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je gelatine is dan niet goed opgelost.
wat je dan het beste kan doen is het volgende;
doe de gelatine in de vloeistof die je gebruikt en zet dit aubainmarie op het vuur.
de gelatine lost op en je vloeistof komt ook gelijktijdig op de juiste temperatuur.