Welke betere vervangers van suiker zijn er allemaal?

Toegevoegd na 9 uur:
Met beter bedoel ik gezonder, minder calorieën. Ik hoor slechte verhalen over aspertaam en dat honing evenveel suiker bevat dan gewone suiker; ik zie door de bomen het bos niet meer. Is rietsuiker of basterdsuiker ook beter dan gewone suiker?

13 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter in welke zin?
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook af. Zonder te weten wat vraagsteller bedoelt, ben ik geneigd te antwoorden: suiker. Gewone suiker is weliswaar erg eenzijdig, maar niet ongezond.
amc
13 jaar geleden
had niet meer tekens. Alle suiker is in elk geval slecht voor je gebit, honing ook. De vervangers niet. Rietsuiker is hetzelfde als bietsuiker, er is alleen suikerstroop aan toegevoegd, dit veroorzaakt de bruine kleur. Het is allemaal 100 % saccherose, wat in elke suiker zit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Och, fruit is ook ongezond voor je gebit. Da's toch geen reden om dan maar fruitvervangers te gaan zoeken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc = annswers ? Ik raak inmiddels wel erg de draad kwijt door al die dubbele accounts.
Annswers
13 jaar geleden
SusyQ, als je goed leest wat amc schrijft raak je de draad niet kwijt.

Het beste antwoord

Stevia is natuurlijke zoetstof en levert nauwelijks calorieën, want daar gaat het bij suikervervangers meestal om. In geraffineerde vorm heeft het geen bijsmaak.

Toegevoegd na 4 uur:
De meeste kunstmatige zoetstoffen zijn omstreden en de meest van suikers afgeleide zoetstoffen bevatten een behoorlijke hoeveelheid calorieën.

Toegevoegd na 4 uur:
Basterdsuiker is gewone suiker maar fijner van korrel dan kristalsuiker. Suikerriet is, evenals suikerbieten, een grondstof voor sacharrose, gewone witte suiker. Rietsuiker is soms lichtbruin, maar verschilt verder niets van witte suiker. Alleen ruwe rietsuiker bevat nuttige sporenelementen, die hard nodig zijn voor de koolhydratenstofwisseling. Datzelfde geldt voor honing, die qua samenstelling vooral pure suiker is maar net iets gezonder door die sporenelementen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Sorbitol of glycerol. Beide zijn een vorm van alcohol (waar je helemaal niet dronken van wordt. Er zijn honderden alcoholen).
Het zijn zoet smakende alcoholen maar bevatten geen suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit een algemene vraag of bijvoorbeeld voor recepten? Bij het laatste gebruik ik ipv suiker, fruit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vruchtensuiker, maple syrup,rijststroop, allemaal tekoop in natuur- of groene winkels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stevia te koop in de natuurwinkel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let op met suikervervangers. Zie link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aspartaam is geen veilig alternatief, maar wel het meest voorkomende in bijv. de light producten. ( lees mijn bron maar eens).

Veilige suikervervangers zijn;

'Xylitol'; een natuurlijk koolhydraat dat vooral in berken-bast zit. Wordt in de fabriek geproduceerd en lijkt qua smaak en uiterlijk op suiker. Het bevat echter nog steeds de helft van de calorieën van suiker. Het voordeel is wel dat het extreem langzaam wordt opgenomen, wat het goed maakt voor mensen met diabetici en mensen die willen afvallen. Het schijnt ook een stof te bevatten die goede bacteriën laat groeien in de darm, het verhoogt de botdichtheid en werkt preventief voor tandbederf en middenoorontsteking. Het is echter niet meer smetteloos omdat er enkele vergiftigingen bij honden zijn voorgekomen. De theorie is dat de stof zorgt dat het insulinegehalte stijgt waardoor een hond kan instorten, een aanval kan krijgen of leverschade. Bij mensen kunnen hoge doseringen tot diarree leiden.

Luo han guo ( ook wel 'lo han go' genoemd);

Is afkomstig van een Chinese vrucht en kan tot 250 keer zo zoet zijn als suiker, maar bevat nauwelijks calorieën.
In China wordt het al eeuwenlang gebruikt als een medicinaal kruid voor de behandeling van hoest en keelpijn. Volgens de volksmond leidt het tot een langer leven. In Nederland is het in alternatieve kruidenwinkels en toko`s te koop. Het is ook online te bestellen.

'Stevia';

Is eveneens een natuurlijk middel en is afkomstig van een Zuid- Amerikaanse plant. Het is ca. 300 keer zo zoet als suiker. het mocht lange tijd niet verkocht worden, omdat de veiligheid niet gegarandeerd kon worden. Inmiddels mag het volgens de Europese commissie wel en het wordt dan ook steeds bekender en meer verkocht. Bij bestudering van literatuur hierover wordt duidelijk dat stevia niet alleen onschadelijk is, maar ook positieve medische effecten kan hebben zoals een versterkende invloed vanhet immuunsysteem.

'Agavesiroop';

Is afkomstig van de agave- cactus en veel zoeter dan suiker. Maar met de helft van het aantal koolhydraten.
Het is echter geen goed alternatief om af te vallen, want de glycemische index scoort 48 en dit is erg hoog.

Toegevoegd na 9 minuten:
Agavesiroop raad ik zowiezo af want het heeft een erg hoog fructose gehalte en dit wordt door je lever niet goed verwerkt. Ook zorgt het voor een hoog slecht cholesterol gehalte en vetophoping rond je buik en we weten dat dit het risico op diabetes en hart/vaatziekten verhoogt.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed, die aanvulling over fructose. +1
amc
13 jaar geleden
Xylitol is een natuurlijke cal.arme zoetstof die al jaren aan
diabetici wordt aangeraden. het wordt zelfs door ons eigen lichaam aangemaakt ( metabolisme) Xylitol is zelfs gezond omdat het slechts 5 koolstofatomen bevat i.p.v. 6 en dit betekent dat slechte bacteriën er geen gebruik van kunnen maken en ze zich niet meer aan de weefsels en tanden kunnen hechten. Als voedingsadditief staat het bekend onder E967. Je kunt xylitol in natuurwinkels kopen. het bekendste merk is 'Xylo Sweet' ( XClear)
Dit is in elk geval geen synthetische en zolang E967 op een product staat als toevoegeng, is het ook natuurlijke xylitol.
als ik een lijstje zou maken van favorieten suikers:dan eerst de natuurlijke.rietsuiker ongeraffineerd,ook in vloeibare vorm goela djawa.maple syrup,glucose stroop uit mais,honing,en dan de witte standaard suikers.donkerbruine basterd suiker daar is mout extract aan toegevoegd.de laboratorium zoetjes,of die nu wel of niet schadelijk zijn nee dank u.maar calorieen- ook een heel gedoe- bij koffie of thee neemt men er meestal wat bij.en wat zit daar weer in..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na helemaal met suiker gestopt te zijn, (in de koffie bijvoorbeeld, het tikte toch best aan met flink wat koppen per dag) ben ik de gewone zoetjes gaan gebruiken. Als je dit een tijdje gebruikt en je er helemaal aan gewend bent, merkt je al snel dat je lust voor suiker/zoet veel minder is. Iets wat je bij het gebruik van suiker niet hebt, want dan ben je toch geneigd om daar steeds meer van te gebruiken.

De stap naar zonder suiker is dan geen probleem meer.

Neem je daarna nog een keer een kop koffie of thee met gewone suiker, vindt je dat echt smerig smaken (bremzoet!!). Het is dus gewoon een kwestie van even wennen.

Anders: bv stevia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewone, (geraffineerde) witte suiker bevat alleen calorieën en geen voedingswaarde. Zie link: http://suikerwijzer.nl/geraffineerde-suiker/
Toch is het niet echt slecht voor je lijf. Wel voor je figuur ;-)

In rietsuiker zitten die goede stoffen nog wel. Ahornsiroop is ook prima, als je tenminste een zo biologisch mogelijke variant gebruikt.

Het mag dan niet volledig wetenschappellijk onderbouwd zijn, maar ik houd wat zoetstoffen (en andere toegevoegde geur- kleur- en smaakstoffen die goedgekeurd zijn door de E.G.) het boekje "Wat zit er in uw eten?" aan. Feit blijft namelijk dat er onvoldoende onderzoek gedaan is in Nederland naar de effecten van de goedgekeurde stoffen. In Duitsland bijvoorbeeld zijn veel stoffen al verboden, omdat ze daar aantoonbaar kankerverwekkend bleken te zijn. Dat zal dan voor hier ook gelden, is mijn overtuiging...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stevia

Je kunt het als gunstig zien dat er geen calorieën in stevia zitten, maar mogelijk word je er eerder dikker van dan dunner. Uit onderzoeken blijkt dat wanneer je een zoete stof eet als stevia, je lichaam het signaal krijgt dat er calorieën aankomen. Je lichaam bereid zich daar als reactie op voor, maar stevia levert geen calorieën. Dit kan het effect hebben dat je gaat zoeken naar meer zoete voedingsmiddelen om aan de ontstane behoefte aan calorieën tegemoet te komen.

dus ik zou het toch niet nemen omdat je er niet echt van afvalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de onderstaande link vind je veel over suiker en andere voedingsmiddelen, menu (links onderaan).

Lees en huiver.

Zelf gebruik ik honing in de koffie en in slagroombeslag.
Ik ben nog aan het afwachten tot er een goede variant van Stevia op de markt komt, want bij de reform winkel hebben ze deze alleen met toegevoegde alcohol en elders met conserveermiddel. Ik wacht tot er een zuivere variant in de winkel komt opdraven.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je op suiker=gif klikt moet je een stukje naar beneden scrollen en het stukje Geraffineerde suiker, het lekkerste gif op aarde" eens lezen.