Weet iemand een speciaal pannekoek gerecht?

We gaan binnekort met de buurt koken, en mijn buurmeisje vroeg of ik 'Asje, asjeblieft!' pannekoeken wou maken. Nou, oké, maar ik wil niet met simpele pannekoeken aankomen zitten. weet iemand een speciaal pannekoeken gerecht dat anders is dan alle andere pannekoeken of bestaat er niks anders dan normale pannekoeken of pannekoeken met appel, spek en/of ui?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Antwoorden (18)

Er zijn heel veel verschillende variaties. Persoonlijk vind ik een pannenkoek met spek en rozijnen erg lekker. Wel natuurlijk met lekker veel stroop.

Vraag wat ze lekker vindt en probeer dat in de pannenkoek te verwerken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Met banaan en pisang ambon..klein beetje dan hé want ze is nog maar een klein meisje geloof ik?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn kinderen zijn dol op dubbele pannenkoeken met salami en gesmolten cheddarkaas ertussen.

Ook fijngesneden ringetjes prei of bosui daar bij op zijn erg lekker, al betwijfel ik of jouw buurmeisje die mening met mij deelt ;-)

Spek en stroop is overigens ook een heel lekkere combinatie op de pannenkoek.

Succses trouwens, leuk idee!

Toegevoegd na 37 minuten:
Je zou ook gewoon pannenkoeken kunnen bakken en dan wat variaties in aparte bakjes erbij zetten zodat de kids hun eigen pannenkoek kunnen 'aankleden'. Works like a charm, vooral als je er dan wat van die taartdecoraties van Baukje bij doet ofzo. Hebben ze tegenwoordig erge leuke dingen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mijn moeder vroeger deed en wat ik heel erg lekker vond was vlierbloesem in de pannenkoek doen. Knip daarvoor een aantal schermen van de vlierbloesem af. Maak gewoon beslag, maar zet nadat je het beslag in de pan hebt gedaan het vlierbloesemscherm met de bloemetjes in de pannekoek. Wacht tot het moment dat de pannenkoek moet worden omgedraaid en trek zachtjes aan de steel van het scherm. De bloemetjes blijven achter in de pannenkoek. Lekker met poedersuiker, maar ook met roomijs bijvoorbeeld.

Ook lekker is het om een biertje door het beslag te doen, in plaats van een deel van de melk of het water. De pannenkoeken worden er luchtiger van en krijgen net een iets spannender smaak. Over de alcohol hoef je je niet druk te maken. Die verdampt.

Oja, mocht je pannenkoeken met kaas gaan maken, dan kun je ook de kaas als eerste in de pan doen! Daarna het beslag eroverheen en normaal afbakken. De kaas bakt mooi dicht, en de pannenkoeken plakken niet tegen elkaar. Ideaal!

Eet smakelijk alvast!

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen een beetje jammer dat de vlier in juni/juli bloeit...

Toegevoegd na 7 minuten:
P.S. Ik heb verder nog heel vreemde pannekoekenrecepten gezien op het net, maar je buurmeisje moet het nog wel als pannekoeken zien natuurlijk! Ik zou vroeger heel teleurgesteld zijn geweest als ik dacht pannekoeken te gaan eten en we gingen aan de pannekoeken gevuld met pompoencrème met walnotencrunch ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan eindeloos varieren met pannenkoeken. veel soorten fruit kun je er bij gebruiken. hier is de pannenkoek hawai favoriet, ananas/ham, erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met ananas erop. Of erin, maar da's moeilijk... Vaak floepen ze eruit als je 'm omdraait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals bekend, kun je veel met een pannekoek doen, pikante vulling , Bolognaise saus, gebakken champignons met ham, enz.De zoete bereiding zal misschien meer aanslaan bij de kinderen, ik heb hier een apart recept, probeer het eens.

Ricotta pannenkoeken

200 gr bloem
1/2 liter melk
3 eieren
wat boter (om de pannenkoeken in te bakken)
200 gr ricotta
klein blikje mandarijntjes (uitgelekt)
1 citroen
evt 1 el geraspte citroenschil
80 gr suiker
50 gr pure chocolade (in stukjes gehakt) of chocoladevlokken (puur)
wat zout
poedersuiker

Voor de pannenkoeken:

Meng de bloem met de melk, voeg eieren, een eetlepel suiker, wat zout en de geraspte schil toe. Laat het een half uur rusten.

Voor de vulling:

Maak een mengsel van ricotta en de rest van de suiker. Breng op smaak met het sap van de citroen en de uitgelekte mandarijntjes. Roer de chocola of evt. vloekken erdoor.
Bestrijk de pannenkoeken met de vulling rol ze op en bestrooi ze met poedersuiker als ze afgekoeld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hierboven worden voldoende alternatieven aangereikt. Echter aangezien je het over je buurmeisje hebt neem ik aan dat het voor jongere kinderen is. Ik als ouder weet zeker dat je die het grootste plezier doet met gewone pannekoeken met suiker of stroop. Dus ik zou zeggen houd jezelf in en leef je culinaire aspiraties uit op mensen die dat beter zullen appreciëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook dat een kind het niet zo zou waarderen als je gaat 'experimenteren' met pannenkoeken. Zij vind de pannenkoeken die zij gewend is waarschijnlijk erg lekker, anders zou ze niet vragen of je alsjeblieft pannenkoeken wilt maken. Voor haar is een pannenkoek zoals zij hem kent. In mijn geval zou ik gewone pannekoeken zijn gaan bakken en het kind vragen of ze ook wat anders wil proberen op de pannenkoek, daarbij kun je dan wat ideeen aandragen.

Als je toch heel graag iets zou willen toevoegen, zou ik dat niet in het beslag doen, maar eerder in de aankleding. Bak de pannenkoek in een andere vorm (bijv. het gezicht van Micky Mouse o.i.d.), een bijzonder bord, een speciale aankleding. Zoiets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind zelf dit het allerlekkerste pannenkoekengerecht:

Schil schorseneren en kook deze. Pureer en roer door het pannenkoekenbeslag. Vervolgens pannenkoeken bakken.

Schorseneren zijn dacht ik moeilijk te krijgen, maar wellicht te vervangen door andere wortels. De smaak wordt heel vol zonder dat het naar wortels smaakt.

Verder kan je natuurlijk zelf meel mengen (in verschillende soorten) of kant en klaar gebruiken (ik vind zelf de pakjes van de Aldi geweldig).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn favo (en ook van veel kinderen) : pannekoek met stukjes/schijfjes banaan en warme chocoladesaus!! mmm..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mijn kinderen het leukst vinden is een gewone pannekoek bestrooid met poedersuiker in een bepaalde vorm, zoals een beer of een ster. Volgens mij kun je de sjablonen kant en klaar kopen, maar eventueel ook zelf maken. Simpel en leuk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spek, kaas, ui, champignons en dan een dikke laag stroop eroverheen! Je eet je vingers er bij op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze pannenkoek is echt de moeite waard zie link:

http://www.hermans.org/culinair/FAC/pannekoeken.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een keer in de zoveel tijd ben ik de l*l en mag ik weer.
maak ze dus niet te lekker want je blijft aan de gang.

ga je pannekoeken met spek maken, verhit dat gewoon een beetje olie in de pan, gooi eerst het spek erin en binnen 10 seconden een pollepel beslag, 1 lepel is echt genoeg, verspreid het beslag al draaiende met de pan.

ga je zoete pannekoeken maken doe dan bij het beslag 3 eetlepels suiker mmmmm, voor de appel methode geld hetzelfde als de spek methode. snij de appel wel dun. dikke stukken scheurt je pannekoek van.

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet eens kijken op www.letscookit.tv daar staan leuke ideen op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met de buurt en voor de buurt pannenkoeken gaat bakken, kun je ook 'voor elk wat wils' maken.
Je maakt het pannenekoekbeslag op de gebruikelijke wijze.
Een deel van het beslag gebruik je voor de 'gewone' pannenkoeken.
Een deel van het beslag gebruik je voor kaaspannenkoeken. Hiervoor heb je graspte kaas nodig.
Deze bak je door beslag in de koekenpan te doen en kaas erover strooien als beslag nog nat is zodat kaas in het beslag meebakt. Als bovenkant mooi droog is de koek keren en de kaaskant mooi bruin bakken.
Van het laatste deel van het beslag maak je bijzondere pannenkoeken door koekkruiden (en evt. anijslikeur) aan het beslag toe te voegen.

Zet bij de pannenkoeken niet alleen stroop en poedersuiker op tafel, maar serveer ook slagroom en fruit bij de pannenkoeken. Het fruit is gezond en je maakt op deze manier ook het beleggen van de pannenkoeken tot een feest.

Alvast veel plezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pannenkoeken met appel of ander fruit: eerst een klein beetje suiker in de vette pan. Daarna het fruit (in dunne plakjes) en het beslag er overheen. Zo is het fruit gecaramelliseerd... Erg lekker met slagroom...

Voor kinderen kan je ook een pannenkoekentaart maken. Maak een stuk of 10-20 pannenkoeken naturel en stapel ze op. Op elke laag komt een beetje jam, slagroom of chocopasta en dan de volgende pannenkoek. Evt. een scheutje likeur of rum(aroma). In punten snijden en zo ontstaat en heuse taart.

Een tip voor kaaspannenkoeken: eerst de ene zijde bakken, dan omdraaien (altijd pas als de bovenzijde droog is). De helft van de pannenkoek met plakjes kaas bedekken en de pannenkoek dubbelvouwen. De kaas wordt welliswaar zo niet krokant; daarvoor plakt hij niet aan de pan en op de stapel niet aan de overige pannenkoeken.